Vammaisten ja liikkumisesteisten palvelut

Jos tarvitset apua lentoasemalla liikkumisessa ja toimimisessa, autamme sinua mielellämme.

Vammaisten ja liikkumisesteisten palvelut

Tarjoamme ilmaisen avustajapalvelun kehitysvammaisille, näkö- ja kuulovammaisille, liikkumisesteisille, iäkkäille ja muille matkustajille, joiden liikuntakyky on rajoittunut. Saat apua lentoasemalla liikkumiseen ympäri vuorokauden.

Varaa avustuspalvelu matkatoimistoltasi tai lentoyhtiöltäsi lentolippuja varatessasi viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä. Ilmoita samalla, onko sinulla mukanasi apuvälineitä, kuten pyörätuolia tai hengitys- ja happilaitteita.

Avustaja auttaa sinut lentoaseman kutsupisteeltä lentokoneen istuimelle asti. Kerrothan avustajalle, mikä on paras tapa nostaa tai siirtää sinut.

Kun palaat matkaltasi, autamme ja saatamme sinut lentokoneesta terminaaliin ja sieltä pysäköintialueelle, bussilaitureille, juna-asemalle tai takseille.

Toimi näin, kun lähdet matkalle

Saavuttuasi lentoasemalle, ilmoittaudu kutsupisteellä avustajalle.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on useita kutsupisteitä, joista saat puheyhteyden suoraan avustajalle. Kutsupisteitä on pysäköintihalleissa, ulkopysäköintialueella, terminaalin edustalla, lähtöselvitysalueella sekä lentoaseman juna-asemalla. Katso verkkosivuiltamme Helsinki-Vantaan kutsupisteiden sijainnit.

Finavian maakuntalentoasemilla ilmoittautumisen voit tehdä lähtöselvityksessä lukuun ottamatta alla mainittuja lentokenttiä.

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella varustetun auton voi pysäköidä lentoasemalle ilmaiseksi enintään neljän tunnin ajaksi. Tarkemmat ohjeet ilmaiseen pysäköintiin saat verkkosivuiltamme.

Kun pysäköit yli neljä tuntia tai lähdet matkalle, valitse itsellesi sopivin paikka sijainnin tai hinnan mukaan. Helsinki-Vantaalla on neljä pysäköintihallia ja yksi ulkopysäköintialue. Katso hinnat, sijainnit ja muut pysäköintitiedot sivuiltamme.

Pysäköinti Finavian maakuntalentoasemilla

Katso liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella pysäköintiin liittyvä ohjeet lentoasemasi kotisivuilta tai lähetä kysely sähköpostilla.

Avustettavien matkustajien turvatarkastus

Helsinki-Vantaalla on liikkumiseen apua tarvitseville oma turvatarkastuslinja, jonka tunnistaa "Assisted"-kyltistä.

Matkustajat, joilla on pyörätuoli tai muita apuvälineitä, tarkastetaan käsin. Pyörätuolin ohjainlaatikko on hyvä irrottaa ja kuljettaa käsimatkatavaroissa, jottei se häviä tai vahingoitu kuljetuksen aikana.

Matkustajat, joilla on osa- tai kokoproteesi tai kipsi, tarkastetaan erityisellä laitteella. Ilmoita proteesistasi tai kipsistäsi turvatarkastajalle. Suomessa proteesista ei tarvita ortopedin todistusta, mutta sellaista saatetaan vaatia ulkomailla.

Myös opaskoirat tarkastetaan.

Katso lisätietoja, miten turvatarkastuksessa toimitaan ja mitkä tavarat laitetaan ruumaan ja mitä voi ottaa mukaan matkustamoon?

Lisätietoja ja palautetta palveluistamme

Lentoasemalla on pyörätuoleja ja muita liikkumisvälineitä niiden matkustajien käyttöön, jotka joutuvat luopumaan omasta liikkumisvälineestään lähtöselvityksessä. Liikkumisvälineen voi pyytää käyttöönsä myös matkustaja, joka katsoo tarvitsevansa terminaalissa liikkumiseen apuvälinettä, mutta ei tarvitse lentoaseman järjestämää avustajaa.

Neuvomme sinua avustuspalveluun liittyvissä yleisissä asioissa puhelinnumerossa 0800 120 700 (Helsinki-Vantaan lentoasema, 24h).

Voit antaa palautetta avustettavien matkustajien palveluista suoraan lentoyhtiölle tai Finavialle. Tarvittaessa voit olla myös yhteydessä liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. Traficom antaa myös lisätietoja vammaisten ja liikuntarajoitteisten oikeuksista lentoliikenteessä.

Tietosuojaseloste