Ohita navigaatio

Muutoksia lentomeluun kesällä 2015

Lehdistötiedote
Artikkeli julkaistu
17.04.2015 klo 06:13
Arkistointipäiväys
Lentokoneen suihkumoottori.
Vastuullisuus
Finavia remontoi Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitotie 1:n kesällä 2015. Tänä aikana kiitoteiden käytön painotus muuttuu ja lentokonemelu tulee suuntautumaan normaalista poikkeavasti. Lisätietoa kiitoteiden käytöstä ja melun suuntautumisesta remontin aikana löytyy Finavian verkkosivuilta.

Kiitotieremontti on käynnissä 11.5.–2.8.2015. Noin kolme kuukautta kestävän remontin aikana kiitotie 1 peruskorjataan. Tänä aikana Helsinki-Vantaan pääasiallisena kiitotienä toimii kiitotie 3. Myös kiitotie 2 on käytössä, mutta tavallista pienemmällä kapasiteetilla.

Kiitotieremontti toteutetaan kahdessa vaiheessa. Käynnissä olevan kiitotiekapasiteetin lisäksi myös tuuliolosuhteet vaikuttavat siihen, mihin lentokonemelu suuntautuu.

Muutokset melussa 11.5.–5.7.2015

Kunnostustöiden ensimmäisessä vaiheessa nousuissa käytetään lännen, lounaan ja etelänpuoleisilla tuulilla kiitoteitä 2 ja 3. Tämä tarkoittaa melun lisääntymistä Pohjois-Helsingissä ja Keravan suunnalla, erityisesti Keravan keskustan alueella.

Kiitotie 2 on remontin ensimmäisessä vaiheessa pois laskeutuvien koneiden käytöstä. Tästä johtuen lentomelu saattaa Nurmijärven suunnalla olla normaalia hieman vähäisempää.

Pohjoisen ja idän puoleisilla tuulilla kiitotie 3:n lisääntynyt käyttö lisää lentoon lähtevistä koneista aiheutuvaa melua Keravalla. Koska kiitotie 1 on pois käytöstä, laskeutuvista koneista aiheutuva melu saattaa Myyrmäen alueella olla normaalia vähäisempää.

Muutokset melussa 6.7.–2.8.2015

Remontin toisessa vaiheessa lentokoneiden käytössä ovat kiitotiet 2 ja 3. Nyt kiitotietä 2 voidaan käyttää myös laskeutumisiin Nurmijärven suunnasta.

Lentoonlähtöjä tehdään kuitenkin kiitotieltä 2 lännen, lounaan ja etelänpuoleisilla tuulilla. Tämä tarkoittaa melun lisääntymistä Pohjois-Helsingissä ja Keravan – erityisesti Keravan keskustan – suunnalla.

Pohjoisen ja idän puoleisilla tuulilla kiitotie 3:n lisääntynyt käyttö lisää melua Keravalla. Myyrmäen alueella lentomelu saattaa olla normaalia hieman vähäisempää.

Lentoasema kehittyy kokonaisvaltaisesti

Finavialla on käynnissä Helsinki-Vantaan mittava, noin 900 miljoonan euron kehitysohjelma, jonka tavoitteena on kasvattaa lentoaseman vaihtoliikennekapasiteettia ja valmistaa sitä palvelemaan 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa vuonna 2020.

Samaan aikaan lentoaseman palveluvalikoima laajenee. Noin 70 uutta tai uudistunutta myymälää, kahvilaa ja ravintolaa avautuu Helsinki-Vantaalle vuoteen 2016 mennessä.

Liikenneyhteydet Helsinki-Vantaalle paranevat kesällä entisestään, kun junayhteys Helsingin keskustasta lentoasemalle avautuu heinäkuussa 2015.

Lue lisää remontin aikaisesta kiitoteiden käytöstä ja niiden vaikutuksista lentomeluun täältä.