Ohita navigaatio

Finavia jatkaa Suomen lennonjohtojärjestelmän kehittämistä

Artikkeli julkaistu
05.01.2016 klo 17:00
Arkistointipäiväys
Finnairin lentokone nousee talvella.
Ihmisiä & Ilmailua
Finavia investoi Suomen lennonjohtojärjestelmän kehittämiseen ja parantaa lentokoneiden paikallistamista Suomen ilmatilassa. Yhtiöllä on käynnissä hanke, jonka tavoitteena on ottaa käyttöön ns. WAM-järjestelmä (Wide Area Multilateration).

Finavia varautuu siihen, että järjestelmän käyttöönotto tulee viivästymään sopimustoimittajalla ilmenneiden talousvaikeuksien takia. Toistaiseksi sopimustoimittaja on ilmoittanut jatkavansa hankkeen edistämistä. Finavia selvittää parhaillaan sopimuskumppaniinsa liittyvää tilannetta ja tekee parhaansa, että järjestelmän käyttöönotto toteutuu.

Finavia on valinnut kumppaninsa julkisen kilpailutuksen perusteella. Sama toimittaja toimii myös lukuisien muiden lennonvarmistusyhtiöiden kumppanina eri Euroopan maissa.

Yhtiö on osoittanut Finavian edellyttämällä tavalla toimituskykynsä aiemmissa toimitusprojekteissaan. Finavian hankinnan kokonaisarvo on noin 4 miljoonaa euroa. Finavia on edellyttänyt kilpailutuksen yhteydessä sopimuskumppaniltaan pankkitakausta.

WAM-järjestelmä hyödyttää lennonjohtoa

WAM-järjestelmän avulla lentokoneen oman paikannusjärjestelmän tuottama paikkatieto voidaan luotettavasti hyödyntää lennonjohdon järjestelmässä.

Järjestelmä parantaa palvelutasoa ja turvallisuutta erityisesti pienillä lentoasemilla, joilla lentoliikenteen valvontapeitto laskee uuden järjestelmän ansiosta maahan tai lähelle sitä. WAM-järjestelmällä katvealueet saadaan poistettua merkittävästi edullisemmin kuin perinteisellä tutkatekniikalla.

WAM-järjestelmän käyttöönotto on osa viranomaisen, Trafin, julkaisemaa kansallista valvonta- ja suunnistusstrategiaa, joka perustuu eurooppalaiseen sääntelyyn.