Kittilän lentoasema lyhyesti

Finavia ylläpitää ja kehittää Suomen lentoasemien verkostoa, ja sillä on pohjoismaisella tasolla eniten suoria lentoja Aasiaan.Liikenne Kittilään on vilkasta etenkin talvisin, sillä lentoasemalta on erinomaiset yhteydet moniin Lapin tärkeisiin lomakohteisiin. Kittilään lennetään talvikaudella muun muassa Venäjältä, Ukrainasta, Ranskasta, Sveitsistä, Alankomaista, Saksasta, Espanjasta ja Kanadasta.

Perustietoa lentoasemasta

  • Lentoaseman matkustaja- ja laskeutumistilastot julkaistaan Finavian liikennetilastot -sivustolla.
  • Lentoasemalla on yksi kiitotie, jonka pituus on 2 500 metriä.
  • Kittilän lentoasema työllistää 50 henkilöä ympäri vuoden. Vilkkaasti liikennöidyllä talvikaudella lentoasema työllistää jopa 100 henkilöä. Lentoaseman välilliset työllistämisvaikutukset ympäryskunnissa ovat tätäkin laajemmat.

    Finavian liikennetilastot

Historiaa

  • 1979: Lentoasema valmistuu aiemmin Metsähallituksen käytössä olleen metsälentokentän paikalle.
  • 1982: Lähinnä puolustusvoimien käytössä olleen lentoaseman ensimmäinen terminaali ja lennonjohtotorni valmistuvat.
  • 1985: Kiitotie pidennetään 2 500 metriin.
  • 1987: Säännöllinen reittiliikenne Helsingistä alkaa. Alkuun kolme kertaa viikossa liikennöity reitti yltää 4 000 vuosittaiseen matkustajaan.
  • 1990: Lentoaseman terminaalin ensimmäinen laajennus.
  • 1993 Ensimmäinen charter-lento Kittilään saapuu Isosta-Britanniasta.
  • 1994: Terminaalirakennuksen toinen laajennus valmistuu. Tämän jälkeen lentoaseman terminaalirakennusta laajennetaan useaan otteeseen vuosina 1998, 2001, ja 2005.
  • 1997: Kittilässä saavutetaan 100 000 vuosittaisen matkustajan merkkipaalu.
  • 2008: Kittilän lentoaseman vilkkain vuosi. Vuosittainen matkustajamäärä yltää 265 000 matkustajaan. Kansainvälisen liikenteen osuus on 38 prosenttia. Uudistettu terminaalirakennus ja laajennusosa vihitään käyttöön.