Helsinki-Vantaalla on paljon nähtävää ja tekemistä ilmailun ystäville. Yksi mielenkiintoisimmista kohteista on Convair 340 -lentokoneen moottori. Voit ihailla tätä vuonna 1953 valmistunutta kaksirivistä tähtimoottoria terminaalin tulokerroksessa.

Saat yli tonnin painavasta moottorista vieläkin paremman käsityksen, kun sujautat euron kolikon automaattiin. Moottori lähtee liikkeelle, ja näet mäntien ja kiertokankien liikkuvan. Pyörimisnopeus on luonnollisesti todellista tilannetta huomattavasti hitaampaa.

Lentokoneen moottorin omistaa Suomen Ilmailumuseo, jonka toiminnan hyväksi automaattiin laitetut rahat menevät.

Convair 340–40 OH-LRB on valmistunut San Diegossa Yhdysvalloissa vuonna 1953. Suomeen kone saapui 18. toukokuuta 1953. Konetyyppi oli aluksi 44-paikkainen, mutta se muutettiin myöhemmin 52-paikkaiseksi.

"Päivässä Pariisiin uudella Convair Metropolitanilla"

Näin Finnair mainosti vuonna 1953. Yhtiö lensi Convairilla aluksi Keski-Euroopan reittejä ja tilauslentoliikennettä. Myöhemmin Convaireilla lennettiin kotimaanlentoja. Convair 340-40 OH-LRB palveli lentoyhtiötä lähes 30 vuotta. Viimeinen Convair-lento AY571 tehtiin reitillä Kuopio-Mikkeli-Helsinki 30. huhtikuuta 1980.

Kaksirivisen tähtimoottorin tekniset tiedot

Moottori on nimeltään Pratt and Whitney R-2800 Double Wasp.

Teho 2500 hv
Paino 1085 kg
Puristussuhde 6,75:1
Sylinterien lukumäärä 18 kpl
Sytytystulppia 36 kpl
Sylinterin halkaisija 146 mm
Iskunpituus 153 mm
Moottorin halkaisija 1341 mm
Moottorin pituus 2068 mm
Valmistusmaa Yhdysvallat

 Kuvat: Ilmailumuseo ja Finavia