Finavian avustamispalvelun laatutakuu

Vammaisilla ja liikuntarajoitteisilla matkustajilla on oikeus saada asiointi- ja saattoapua kaikilla EU:n lentoasemilla. Myös Finavia haluaa omilla lentoasemillaan tarjota heille mahdollisimman hyvät ja laadukkaat palvelut.

Katso, miten avustamispalvelu tilataan.

Lähtevien matkustajien avustajapalvelun laatutakuu

Kun matkustaja on varannut avustamispalvelun etukäteen ja  ilmoittautunut lentoasemalla, avustaja tulee paikalle mahdollisimman nopeasti. Suurin osa (80 %) saa palvelua 10 minuutin sisällä ilmoittautumisesta. Viimeistään avun saa 30 minuutin sisällä.

Vaikka avustamispalvelua ei olisi varattu etukäteen, avustaja tulee paikalle mahdollisimman nopeasti. Emme kuitenkaan voi taata yhtä nopeaa palvelua kuin palvelun etukäteen tilanneelle matkustajalle. Suurin osa (80 %) kuitenkin saa palvelua 25 minuutin kuluessa. Viimeistään avun saa 45 minuutin sisällä.

Saapuvien matkustajien avustajapalvelun laatutakuu

Kun matkustaja on varannut avustamispalvelun etukäteen, avustaja tulee paikalle mahdollisimman nopeasti. Suurin osa (80 %) saa palvelua viiden minuutin sisällä lentokoneen pysähtymisestä. Viimeistään avun saa 15 minuutin sisällä.

Vaikka  avustamispalvelua ei olisi varattu etukäteen, avustaja tulee matkustajaa vastaan koneelle mahdollisimman pian. Emme kuitenkaan voi taata yhtä nopeaa palvelua palvelun etukäteen tilanneelle matkustajalle. Suurin osa (80 %) saa palvelua 15 minuutin kuluessa koneen pysähtymisestä. Viimeistään avun saa 35 minuutin sisällä.

Tietoa avustajien koulutuksesta

Finavia on yhteistyössä vammaisjärjestöjen kanssa laatinut koulutusohjelman liikuntarajoitteisten ja vammaisten lentoasema-avustajille. Koulutuksen pohjana on Euroopan vammaisfoorumin (EDF) laatima aineisto.

Kaksitasoinen koulutus sisältää tarpeen mukaan käytännönläheistä avustajakoulutusta tai tietoisuutta lisäävää asiakaspalvelukoulutusta.