Näin ostat tuotteita

  1. Valitse tuotteet lisäämällä ne ostoskoriin.
  2. Avaa ostoskori ja siirry maksamaan.
  3. Kirjaudu sisään tunnuksillasi tai rekisteröidy, mikäli käytät Finavian palveluita ensimmäistä kertaa.
  4. Hyväksy käyttöehdot ja valitse noutoajankohta.
  5. Maksa tallentamallasi maksukortilla tai lisää uusi.
  6. Sinulle lähetetään tilausvahvistus sähköpostitse. Tilausvahvistus löytyy myös omalta käyttäjätililtäsi, sivun yläreunasta ”Minun tilini” -kohdasta.
  7. Ota sähköinen tai tulostettu tilausvahvistus mukaan myymälään noutaessasi valmiiksi kerätyt tuotteet.

Toimitustavat

Nouto myymälästä

Etukäteen maksetut tuotteet voit noutaa valmiiksi pakattuina myymälästä. Huomioithan, että tuotteet ovat noudettavissa vain myymälöiden aukioloaikoina, ennakkoon sovittuna noutoajankohtana. Etukäteen maksetut tuotteet ovat noudettavissa aikaisintaan 8 tunnin kuluttua tilauksesta.

Tilausvahvistus lähetetään sähköpostitse. Se tallentuu myös omalle käyttäjätililille verkkosivustolla (finavia.fi, Minun tilini) ja Helsinki Airport -mobiiliapplikaatiossa.

Sähköinen tai tulostettu tilausvahvistus (sähköposti, mobiilisovelluksen varausvahvistus tai verkkosivun varausvahvistus) tulee ottaa mukaan myymälään tuotteita noudettaessa.  

Nouto erillisestä noutopisteestä

Etukäteen maksetut ostokset on mahdollista noutaa myös ennen turvatarkastusta sijaitsevasta Helsinki-Vantaan verkkokaupan noutopisteestä SmartPostin pakettiautomaatista.

Paketti on noudettavissa aikaisintaan tilausta seuraavana työpäivänä klo 12 jälkeen. Tilauksen nouto on mahdollista myös viikonloppuna, kunhan tilaus tehdään viimeistään edeltävän torstain aikana (Huom! Arkipyhät saattavat pidentää toimitusaikoja.) Pakettiautomaatti on käytettävissä 24/7.

Pakettia säilytetään automaatissa 7 päivää sen saapumisesta. Saapumisilmoitus ja pakettiautomaatin koodi lähetetään tekstiviestillä.

Noutopisteen käyttö on maksutonta.

Maksutavat

Helsinki Airport -verkkokaupassa voit maksaa Visa, Visa Electron ja Master Card -luottokorteilla. Varaamme ostosumman maksuvälineeltä heti kun tilaus on vastaanotettu. Jos katevaraus ei onnistu, tilaus keskeytetään ja perumisesta tulee ilmoitus asiakkaalle.

Palautus tai peruutus

14 päivän palautus- ja peruutusoikeus

Asiakkaalla on kuluttajansuojalain mukainen oikeus peruuttaa Helsinki Airport -verkkokaupan kautta tehty ostos ilmoittamalla siitä 14 päivän kuluessa siitä, kun Asiakas on tehnyt tilauksen tai noutanut tuotteen (peruutusaika). Jos tilaus peruutetaan, myyjä palauttaa asiakkaan tai hänen maksu- tai luottokorttiyhtiönsä tilaukseen liittyen suorittamat maksut.

Peruutus ennen tuotteen noutoa

Jos asiakas haluaa peruuttaa verkkokaupan kautta tehdyn ostoksen, tulee hänen ennen 14 päivän peruutusajan päättymistä lähettää tästä selkeästi kertova sähköposti tilausvahvistuksessa mainitulle myyjälle. Myyjän sähköpostiosoite on ilmoitettu tilausvahvistuksessa. Viestissä asiakkaan on ilmoitettava nimensä, osoitteensa ja muut asiaankuuluvat tiedot, kuten esim. tilauksen viite, tilauspäivämäärä, tilauksen vastaanottopäivä, laskunumero sekä tuotteen nimi.

Noudetun tuotteen palautus

Jos asiakas käyttää peruutusoikeuttaan noudettuaan tuotteen, hän vastaa palautuksen toimituskuluista ja on vastuussa tuotteen kunnosta tuotteen vastaanottamisen jälkeen sekä palautuskuljetuksen aikana. Tuote on palautettava 14 päivän kuluessa siitä, kun myyjälle ilmoitettiin peruutuksesta. Tuote on lähetettävä hyvin pakattuna, hyvässä kunnossa ja alkuperäisessä laatikossaan ja/tai pakkauksessaan. Palautukset on tehtävä myyjälle postitse tilausvahvistuksessa ilmoitettuun myyjän postiosoitteeseen.

Kaupan peruutus

Jos asiakas peruuttaa kaupan, asiakkaan maksama summa palautetaan asiakkaalle. Myyjä maksaa summan takaisin ilman aiheetonta viivästystä, mutta kuitenkin viimeistään 14 päivän kuluessa siitä päivästä, jona myyjä vastaanotti asiakkaan peruutusilmoituksen. Myyjällä on kuitenkin oikeus pidättäytyä takaisinmaksusta, kunnes myyjä on vastaanottanut tuotteen tai asiakas on osoittanut lähettäneensä tuotteen takaisin. Takaisinmaksu suoritetaan asiakkaalle samaa maksutapaa käyttäen, jota asiakas käytti alkuperäisessä tilauksessaan. Myyjällä on kuitenkin oikeus vähentää palautettavasta summasta määrä, joka vastaa tuotteen arvonalennusta siinä määrin kuin tällainen arvonalennus johtuu siitä, että asiakas on käsitellyt tuotetta enemmän kuin sen toiminnan tai ominaisuuksien määrittämiseksi on välttämätöntä.

Peruutusoikeus ei koske seuraavia tuotteita tai palveluita:

(a) tuotteita, jotka on valmistettu tai muunneltu asiakkaan määritysten mukaisesti tai muuten selkeästi yksilöity (esim. personoitavat älylaitteet);

(b) sinetöitynä toimitettuja tuotteita, joiden sinetit on avattu, ja joita ei voida palauttaa terveydellisistä- tai hygieniasyistä (esim. alusvaatteet, kosmetiikka, in-ear-kuulokkeet, uima-asut ja vastaavat tuotteet);

(c) sinetöitynä toimitettuja ääni- tai kuvatallenteita taikka tietokoneohjelmia, joiden sinetit on avattu;

(d) tuotteita, jotka pilaantuvat tai vanhentuvat nopeasti (esimerkiksi kahvilasta tai ravintolasta mukaan tilatut tai muutoin nopeasti pilaantuvat elintarvikkeet);

(e) palveluita, jotka on kokonaan suoritettu tai digitaalisen sisällön toimittaminen sähköisesti on aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä asiakkaan pyynnön tai suostumuksen johdosta ja asiakkaalle on ilmoitettu peruuttamisoikeuden puuttumisesta tällaisessa tapauksessa;

(f) tuotteita tai palveluja, jotka koskevat ravintolapalvelua tai vapaa-ajanpalvelua ja sopimuksessa edellytetään suoritusta määrättynä ajankohtana tai määrätyn ajan kuluessa (esim. sisäänpääsy lentoaseman lounge-tilaan).

Näiden poikkeusten osalta peruuttamisoikeuden puuttuminen perustuu kuluttajansuojalain 6 luvun 16 §:ään.


Tutustu tarkemmin Verkkokaupan sopimusehtoihin.