Osta tai varaa tuote verkossa ja nouda lentoasemalta myymälästä. Voit ostaa tai varata suosikki tuotteet jopa seitsemän (7) päivää ennen matkaasi. Palvelun käyttö on helppoa. Lisäksi säästät aikaa ja voit noutaa tuotteet silloin kun se sinulle sopii.

Tuotteet ovat noudettavissa aikaisintaan 8 tunnin kuluttua tilauksesta/varauksesta. Huomioi kuitenkin, että tuotteet ovat noudettavissa vain myymälöiden aukioloaikoina. Aukioloaikojen jälkeen tehdyt tilaukset ovat valmiina noudettavaksi seuraavana päivänä. Pidämme tuotteet varattuna sinulle 24 tuntia. Noutamatta jääneet tilaukset peruutetaan automaattisesti.

Minne matkustat?

Pääsysi myymälään saattaa riippua siitä, minne olet lentämässä vai oletko vaihtomatkustaja. Pääasialliset sijainnit ovat:

  1. Ennen turvatarkastusta
  2. Turvatarkastuksen jälkeen
  3. Non-Schengen alue (Kansainväliset Non-Schengen -alueen lennot)

*Lista Schengen-alueen maista.

Sijainnit on merkitty myymälöiden tietoihin.

Näin ostat tuotteita

  1. Valitse tuotteet lisäämällä ne ostoskoriin.
  2. Avaa ostoskori ja siirry maksamaan.
  3. Kirjaudu sisään tunnuksillasi tai rekisteröidy, mikäli käytät Finavian palveluita ensimmäistä kertaa.
  4. Hyväksy käyttöehdot ja valitse noutoajankohta.
  5. Maksa tallentamallasi maksukortilla tai lisää uusi.
  6. Sinulle lähetetään tilausvahvistus sähköpostitse. Tilausvahvistus löytyy myös omalta käyttäjätililtäsi, sivun yläreunasta ”Minun tilini” -kohdasta.
  7. Ota sähköinen tai tulostettu tilausvahvistus mukaan myymälään noutaessasi valmiiksi kerätyt tuotteet.

Näin varaat tuotteita:

  1. Valitse tuotteet lisäämällä ne ostoskoriin.
  2. Avaa ostoskori ja varaa haluamasi tuote/tuotteet klikkaamalla ”Varaa" -painiketta.
  3. Kirjaudu sisään tunnuksillasi tai rekisteröidy, mikäli käytät Finavian palveluita ensimmäistä kertaa. Voit myös varata ilman kirjautumista, täyttämällä yhteystietosi.
  4. Valitse ajankohta, jolloin halua noutaa varaamasi tuotteet ja lähetä varauspyyntö.
  5. Saat automaattisesti sähköpostiin yhteenvedon tuotteista, jotka haluat varata.
  6. Myymälä lähettää sinulle erillisen varausvahvistuksen tuotteista.
  7. Ota varausvahvistus mukaan myymälään noutaessasi tuotteet. Tuotteet on noudettavissa haluamanasi ajankohtana, aikaisintaan kahdeksan tunnin kuluttua. Huomioi kuitenkin, että tuotteet ovat noudettavissa vain myymälöiden aukioloaikoina.
  8. Maksa tuotteet noudon yhteydessä.

Toimitustavat

Nouto myymälästä

Etukäteen maksetut tai varatut tuotteet voit noutaa valmiiksi kerättynä myymälästä. Huomioithan, että tuotteet ovat noudettavissa vain myymälöiden aukioloaikoina, ennakkoon sovittuna noutoajankohtana. Tuotteet ovat noudettavissa aikaisintaan 8 tunnin kuluttua tilauksesta/varauksesta.

Tilausvahvistus lähetetään sähköpostitse. Se tallentuu myös omalle käyttäjätililille verkkosivustolla (finavia.fi, Minun tilini) ja Helsinki Airport -mobiiliapplikaatiossa. Varausvahvistuksen saat sähköpostitse myymälältä. Varausvahvistus ei tallennu käyttäjätilille.

Sähköinen tai tulostettu tilausvahvistus (sähköposti, mobiilisovelluksen tilausvahvistus tai verkkosivun tilausvahvistus) tai varausvahvistus tulee ottaa mukaan myymälään tuotteita noudettaessa.  Varatut tuotteet maksetaan noudettaessa.
 

Maksutavat

Helsinki Airport -verkkokaupassa voit maksaa Visa, Visa Electron ja Master Card -luottokorteilla. Varaamme ostosumman maksuvälineeltä heti kun tilaus on vastaanotettu. Jos katevaraus ei onnistu, tilaus keskeytetään ja perumisesta tulee ilmoitus asiakkaalle.

Palautus tai peruutus

Palautus- ja peruutusehdot koskevat verkkokaupasta ostettuja tuotteita. Varattuja, myymälässä maksettuja tuotteita koskevat normaalit Suomen kuluttajasuojalainsäädännön säännökset.

14 päivän palautus- ja peruutusoikeus

Asiakkaalla on kuluttajansuojalain mukainen oikeus peruuttaa Helsinki Airport -verkkokaupan kautta tehty ostos ilmoittamalla siitä 14 päivän kuluessa siitä, kun Asiakas on tehnyt tilauksen tai noutanut tuotteen (peruutusaika). Jos tilaus peruutetaan, myyjä palauttaa asiakkaan tai hänen maksu- tai luottokorttiyhtiönsä tilaukseen liittyen suorittamat maksut.

Peruutus ennen tuotteen noutoa

Jos asiakas haluaa peruuttaa verkkokaupan kautta tehdyn ostoksen, tulee hänen ennen 14 päivän peruutusajan päättymistä lähettää tästä selkeästi kertova sähköposti tilausvahvistuksessa mainitulle myyjälle. Myyjän sähköpostiosoite on ilmoitettu tilausvahvistuksessa. Viestissä asiakkaan on ilmoitettava nimensä, osoitteensa ja muut asiaankuuluvat tiedot, kuten esim. tilauksen viite, tilauspäivämäärä, tilauksen vastaanottopäivä, laskunumero sekä tuotteen nimi.

Noudetun tuotteen palautus

Jos asiakas käyttää peruutusoikeuttaan noudettuaan tuotteen, hän vastaa palautuksen toimituskuluista ja on vastuussa tuotteen kunnosta tuotteen vastaanottamisen jälkeen sekä palautuskuljetuksen aikana. Tuote on palautettava 14 päivän kuluessa siitä, kun myyjälle ilmoitettiin peruutuksesta. Tuote on lähetettävä hyvin pakattuna, hyvässä kunnossa ja alkuperäisessä laatikossaan ja/tai pakkauksessaan. Palautukset on tehtävä myyjälle postitse tilausvahvistuksessa ilmoitettuun myyjän postiosoitteeseen.

Kaupan peruutus

Jos asiakas peruuttaa kaupan, asiakkaan maksama summa palautetaan asiakkaalle. Myyjä maksaa summan takaisin ilman aiheetonta viivästystä, mutta kuitenkin viimeistään 14 päivän kuluessa siitä päivästä, jona myyjä vastaanotti asiakkaan peruutusilmoituksen. Myyjällä on kuitenkin oikeus pidättäytyä takaisinmaksusta, kunnes myyjä on vastaanottanut tuotteen tai asiakas on osoittanut lähettäneensä tuotteen takaisin. Takaisinmaksu suoritetaan asiakkaalle samaa maksutapaa käyttäen, jota asiakas käytti alkuperäisessä tilauksessaan. Myyjällä on kuitenkin oikeus vähentää palautettavasta summasta määrä, joka vastaa tuotteen arvonalennusta siinä määrin kuin tällainen arvonalennus johtuu siitä, että asiakas on käsitellyt tuotetta enemmän kuin sen toiminnan tai ominaisuuksien määrittämiseksi on välttämätöntä.

Peruutusoikeus ei koske seuraavia tuotteita tai palveluita:

(a) tuotteita, jotka on valmistettu tai muunneltu asiakkaan määritysten mukaisesti tai muuten selkeästi yksilöity (esim. personoitavat älylaitteet);

(b) sinetöitynä toimitettuja tuotteita, joiden sinetit on avattu, ja joita ei voida palauttaa terveydellisistä- tai hygieniasyistä (esim. alusvaatteet, kosmetiikka, in-ear-kuulokkeet, uima-asut ja vastaavat tuotteet);

(c) sinetöitynä toimitettuja ääni- tai kuvatallenteita taikka tietokoneohjelmia, joiden sinetit on avattu;

(d) tuotteita, jotka pilaantuvat tai vanhentuvat nopeasti (esimerkiksi kahvilasta tai ravintolasta mukaan tilatut tai muutoin nopeasti pilaantuvat elintarvikkeet);

(e) palveluita, jotka on kokonaan suoritettu tai digitaalisen sisällön toimittaminen sähköisesti on aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä asiakkaan pyynnön tai suostumuksen johdosta ja asiakkaalle on ilmoitettu peruuttamisoikeuden puuttumisesta tällaisessa tapauksessa;

(f) tuotteita tai palveluja, jotka koskevat ravintolapalvelua tai vapaa-ajanpalvelua ja sopimuksessa edellytetään suoritusta määrättynä ajankohtana tai määrätyn ajan kuluessa (esim. sisäänpääsy lentoaseman lounge-tilaan).

Näiden poikkeusten osalta peruuttamisoikeuden puuttuminen perustuu kuluttajansuojalain 6 luvun 16 §:ään.

Tutustu tarkemmin Verkkokaupan sopimusehtoihin.

Kysyttävää tuotteista?

Mikäli sinulla on kysyttävää tuotteisiin liittyen, ota yhteys suoraan myymälään. Myymälän tiedot löydät tilausvahvistuksestasi/ varauspyynnöstäsi sekä finavia.fi-sivustolta Shops-osiosta.