Ohita navigaatio

27.03.2015 klo 12:00
Arkistointipäiväys
Yritys Vastuullisuus
Vuosikertomus kokoaa yhteen katsauksen päättyneeseen vuoteen, yritysvastuuraportin, selvityksen hallinnoinnista sekä tilinpäätöksen ja hallituksen toimintakertomuksen.

Vuosikertomus on julkaistu verkkoversiona suomeksi ja englanniksi ja löydät sen osoitteesta http://vuosikertomus.finavia.fi.

- Lentoliikenne on paljon esillä julkisessa keskustelussa. Finavian vuosikertomus tarjoaa sidosryhmillemme helposti pureskeltavaa tietoa lentoasemien ja lennonvarmistuksen toiminnasta sekä koko toimialan kansainvälisestä logiikasta, viestintäjohtaja Mikko Saariaho toteaa.

- Uskon, että vuosikertomuksemme sisältää tietoa, joka voi viedä lentoliikennekeskustelua Suomessa eteenpäin. Ala on globaali, ja siksi on tärkeää, että kansainvälisen kilpailun vaatimukset ymmärretään riittävän hyvin, kun lentoliikennettä pyritään Suomessa kasvattamaan, Saariaho jatkaa.

Valtion yhtiöiltä edellytetään yritysvastuuraportointia

Valtion omistajapolitiikkaa koskevan valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisesti valtion omistamilta yhtiöiltä edellytetään yritysvastuuraportin laatimista. Finavian vuosikertomus noudattaa Global Reportin Initiativen (GRI) raportointiohjetta.

Finavia on raportoinut ohjeiston mukaan vuodesta 2012 lähtien ja vuonna 2014 yritysvastuusta raportoidaan G4 core-tasolla. Lisäksi raportoinnissa on käytetty lentokenttäoperaattoreille tarkoitetun lisäosan (Airport Operators Sector Supplement, AOSS) tunnuslukuja.

Vastuullisuusraportointia kehitetty

Finavia on kehittänyt vastuullisuusraportointiaan määrätietoisesti jo usean vuoden ajan. Vuoden 2013 vastuullisuusraportti voitti sarjansa FIBSin järjestämässä vastuullisuusraportointikilpailussa. Finavia raportoi raadin mukaan kiitettävästi muun muassa lentoasemien ympäristövaikutuksista sekä toimenpiteistä näiden vaikutusten vähentämiseksi.

Vuosikertomuksen tai sen osia voi tulostaa vuosikertomussivuilta PDF-muodossa. Verkko-vuosikertomus on responsiivinen, ja se on käytettävissä myös mobiililaitteilla.