Ohita navigaatio

Selkeät opasteet ohjaavat junasta lentoasemalle

Artikkeli julkaistu
05.04.2015 klo 06:00
Arkistointipäiväys
Matkustus Vastuullisuus
Uusi Helsinki-Vantaan lentoasemalle kulkeva Kehärata aloittaa liikennöintinsä tämän vuoden heinäkuussa. Silloin lentoasemalle pääsee Helsingin keskustasta junalla 30 minuutissa.

Kun matkustaja tulevaisuudessa astuu junasta Lentoaseman asemalle, hän näkee välittömästi terminaaliin vievät opasteet. Ne johdattavat hänet kohti yhdyskäytävää, joka sijoittuu T1:n ja T2:n väliin.

Sähköisestä opastaulusta käyvät ilmi lähtevät lennot ja niiden terminaalit. Vastaavasti lennolta junalle siirtyvä matkustaja löytää opastaulusta junien aikataulut.

– Opasteissa pitää olla oleellinen tieto, joka ohjaa matkustajan aina pala palalta oikeaan suuntaan. Tieto täsmentyy sitä mukaa, kun kohde lähestyy, sanoo apulaisjohtaja Heikki Koski Finavialta.

– Junia kulkee jompaankumpaan suuntaan viiden minuutin välein. Vilskettä riittää ruuhka-aikoina, sanoo Koski.

Junien tuloon varaudutaan

Finavia varautuu monin tavoin junan tuloon. Esimerkiksi rahanvaihtopalvelu, matkailuinfo ja taksipalvelut keskitetään samalle alueelle.

Ravintolamaailman laajeneva tarjonta ottaa vastaan lentomatkustajien lisäksi myös heitä vastassa tai saattamassa olevat läheiset.

Matkan varrella tai lentoasemalla muutoin asioidessa tietoa saa myös tuttuun tapaan terminaalien yhdyskäytävällä sijaitsevalta Finavian infopisteeltä tai kenttäoppailta.

Tarkkaan hiotut yksityiskohdat

Helsinki-Vantaan juna-asema on pääosin rakennuttajan eli Liikenneviraston vastuulla. Junakalusto on puolestaan VR:n, ja junien saumattomasta operoinnista vastaa HSL.

Finavia huolehtii siitä, että matkustajan polku molempiin suuntiin on selkeästi ohjattu ja asiakkaan on sujuva kulkea junalta lennolle tai toisin päin.

– Syksystä lähtien olemme tehneet tiivistä yhteistyötä kaikkien tahojen kesken, jotta operatiivinen käyttöönotto sujuisi mahdollisimman sujuvasti asiakkaan kannalta, sanoo Koski.

Teknisiä yksityiskohtia, kuten infotaulujen ja lipunostoautomaattien sijainteja on hiottu yhdessä. Myös turvallisuuskysymyksistä on Kosken mukaan sovittu keskenään hyvin tarkasti.

Kuva: Liikennevirasto