Helsinki_Airport_Peruskiven_muuraus_1.jpg
Julkaistu
25.4.2016 klo 15:22
Päivitetty
25.4.2016 klo 15:22
Uutiskanava
Lehdistötiedote

Helsinki-Vantaan laajennuksen peruskivi muurattiin – lentomatkustuksen uusi aikakausi on käsillä

Finavian kehitysohjelma tähtää Helsinki-Vantaan palvelutason nostamiseen ja sen kilpailuaseman vahvistamiseen Euroopan ja Aasian välisessä lentoliikenteessä. Tänään muurattiin lentoaseman kaikkien aikojen suurimman laajennuksen peruskivi.

Helsinki-Vantaata laajennetaan sen 64-vuotisen olemassa olonsa aikana nyt seitsemättä kertaa. Kyse on tällä kertaa jätti-investoinnista. Tammikuussa käynnistyneiden kehitysohjelman laajennustöiden kustannusarvio on noin 400 miljoonaa euroa. Kaiken kaikkiaan Finavian, noin 900 miljoonan euron rakennushanke on yksi Suomen suurimmista.

– Helsinki-Vantaasta on vuosien saatossa kehittynyt lukuisia kansainvälisiä palkintoja ja tunnustuksia voittanut lentokenttä, josta me suomalaiset voimme olla ylpeitä. Lentoasemastamme on suunnitelmallisen työn tuloksena kehkeytynyt Pohjois-Euroopan johtava kenttä ja merkittävä vaihtoliikenteen solmukohta, sanoi Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen peruskiven muuraustilaisuudessa Vantaalla.

– Kun kehitämme Helsinki-Vantaata, siitä hyötyvät kaikki suomalaiset. Lentoyhteydet ympäri maailmaa paranevat, ja matkailulla on piristävä vaikutus koko maamme talouteen ja työllisyyteen. Hyvän maantieteellisen asemansa, maailmanluokan palveluidensa ja lumiosaamisensa ansiosta lentokenttämme hyödyttää myös eurooppalaisten liikkumista ja lentoyhteyksiä, hän jatkoi.

Helsinki-Vantaan laajennuksen peruskivi muurattiin 25. huhtikuuta 2016. Ensimmäiseksi muurausvuorossa olivat liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen ja Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

Terminaalin laajennusosan on suunnitellut kansainvälistä tunnustusta saanut suomalainen arkkitehtitoimisto PES-Arkkitehdit. Sama yritys on suunnitellut myös muun muassa Helsinki-Vantaan vuosina 1996 ja 1999 valmistuneet laajennukset.

– Suunnittelun kautta halutaan tuoda esille suomalaista osaamista ja arkkitehtuuri-ilmettä. Runsas lasin ja puun käyttö tuovat matkustajatiloihin valoisuutta ja luonnonläheisyyttä, kertoo pääsuunnittelija Tuomas Silvennoinen.

Laadukkaalla arkkitehtuurilla halutaan jättää matkustajien mieleen positiivinen ja muista maailman kentistä erottuva muistijälki, joka saa matkustajan lentämään yhä uudelleen Helsingin kautta.

– Lentoasemaan liittyy paljon tunteita: matkan odotusta ja muistoja, iloa ja väsymystä, jälleennäkemisiä ja hyvästejä. Nämä lähdön ja paluun tunnelmat ovat terminaalin sielu. Sielu syntyy myös rakenteista ja materiaaleista: ihmisten toiminnasta ja arvostuksesta rakennusta kohtaan, Silvennoinen pohtii.

Helsinki-Vantaan työmaalla ahertaa tällä hetkellä noin 350 rakentajaa. Tämän lisäksi kehitysohjelma työllistää moninkertaisen määrän ihmisiä muun muassa rakennus- ja sisustusmateriaaleja ja -tarvikkeita valmistavissa tehtaissa ja työpajoissa ympäri Suomen. Kaikkiaan rakennusaikainen työllisyysvaikutus on 14 000 henkilötyövuotta.

Hankkeen pääurakoitsijoina toimivat kokeneet suomalaiset rakennusyhtiöt Destia ja Lemminkäinen.

Laajentamisen myötä Helsinki-Vantaalla valmistaudutaan palvelemaan 20 miljoonaa matkustajaa vuoteen 2020 mennessä. Terminaalin pinta-ala kasvaa 45 prosenttia, matkatavaran käsittelykapasiteetti nousee noin 50 prosenttia ja laajarunkokoneiden siltapaikat tuplaantuvat. Kaiken kaikkiaan lentoaseman palveluita ja lentoliikenteen infrastruktuuria parannetaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Lisätilojen rakentaminen ja käyttöönotto, uusien palvelujen lanseeraus ja matkustuksen sujuvoittaminen tapahtuvat vaiheittain.

Seuraavat vaiheet

Ensimmäiseksi, jo noin 1 ½ kuukauden kuluttua, kesäkuussa 2016 käyttöön saadaan hieman lisää kapasiteettia. Tuolloin non-Schengen-alueelle avataan uutta odotustilaa sekä lisää linjoja rajatarkastukseen ja vaihtomatkustajien turvatarkastukseen.

Vuoden päästä kesällä 2017 terminaaliin avataan uusi eteläsiipi, ensimmäiset uudet laajarunkokonepaikat sekä uudistunutta asematason infrastruktuuria.

Tämän jälkeen työt etenevät länsisiiven rakentamisella. Myös Euroopan- ja kotimaanlentojen palvelutasoa on tarkoitus nostaa.

Suunnittelupöydällä on myös nykyisen kakkosterminaalin laajentaminen terminaalin edustalla sijaitsevalle joukkoliikenne- ja pysäköintialueelle. Näin lähtöselvitys, turvatarkastus ja matkatavaroiden luovutus voitaisiin keskittää yhteen lähtö- ja tuloaulaan. Katso aikajanalta, miten laajentaminen etenee

 

Helsinki-Vantaan historiasta

Helsinki-Vantaan lentoasema avattiin vuonna 1952 Helsingin olympialaisiin. Lentoasemalla oli tuolloin yksi kiitotie ja terminaalina toimi puuparakki, joka sittemmin on purettu.

Nykyinen matkustajarakennus avattiin vuonna 1969, jonka jälkeen sitä on laajennettu useaan otteeseen. Lentoliikennettä palvelee tänä päivänä kolme kiitotietä.

Lisää tietoa Helsinki-Vantaan historiasta ja palkinnoista

 

Lue seuraavaksi

Tällainen on uusi lentokoneiden koekäyttöpaikka

Finavia pyrkii omalla toiminnallaan edistämään rakenteilla olevan Aviapoliksen alueen viihtyvyyttä. Lentokoneiden moottoreiden testauksesta aiheutuvaa melua voidaan...

Helsinki-Vantaan kehitysohjelma luonut työtä jo 3 000 henkilötyövuoden verran

Finavian investointien taloudellinen merkitys Suomelle on merkittävä jo rakennusaikana. Vuonna 2020 laajentunut Helsinki-Vantaa tukee maan kilpailukykyä entisestään.

Finavian jätti-investoinnit tuottavat tulosta: Suomen lentoasemat huippuiskussa

Finavian satojen miljoonien eurojen investoinnit viime vuosina ovat nostaneet Suomen lentoasemaverkoston laadultaan koko maailman 5. parhaaksi ja Pohjolan...

Finavian laajennusohjelma ottaa aimo harppauksen kohti vuotta 2020: kiikarissa elämykselliset tilat ja palvelut

Nyt käynnistyi Helsinki-Vantaan lentoaseman länsisiiven rakentaminen. Sen uusista matkustajatiloista tulee koko terminaalilaajennuksen sydän.