ATR_kone.jpg
Julkaistu
31.5.2017 klo 09:00
Uutiskanava
Uutinen
Aiheet
Ilmailu

Lentokoneet: Viisi faktaa ATR 72 –koneesta

Pieni mutta pippurinen ATR 72 on suosittu konemalli lyhyillä reiteillä ympäri maailmaa.

1. ATR 72 on kaksimoottorinen potkuriturbiinilentokone, eli sen voimanlähteenä toimivat suihkumoottoreiden sijasta hiljaiset ja taloudelliset potkurit. Tämä tekee siitä erinomaisen koneen lyhyille lennoille. ATR 72:n moottorit valmistaa Pratt & Whitney Canada.

2. Ranskalais-italialainen ATR (Avions de Transport Regional) kehitti konetyypin 1980-luvulla. Finnair oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka otti sen kaupalliseen käyttöön: ensimmäinen lento lennettiin 27.10.1989.

3. Jos olet lentänyt Norralla (Nordic Regional Airlines, aikaisemmin FlyBe), on hyvinkin mahdollista, että taitoit matkasi juuri ATR 72:lla: lentoyhtiöllä on 12 tämän mallin konetta.

4. Konetyyppiin mahtuu keskimäärin 70 matkustajaa, mistä malli on myös saanut nimensä, sekä kahdesta neljään miehistön jäsentä – juuri sopivasti lyhyemmille lennoille.

5. ATR 72 on suosittu malli kaikkialla maailmassa Indonesiasta Brasiliaan, ja vuoteen 2017 mennessä konetta onkin valmistettu 960 kappaletta. Konetyyppi tarvitsee suihkumallia lyhyemmän kiitoradan, joten se voi myös liikennöidä useammalle kentälle.

Lue lisää Airbus 350 –mallista

Lue seuraavaksi

Pushback, pelastusauto ja Lefa. Tunnetko Helsinki-Vantaan erikoisajoneuvot?

Esittelyssä sähköauto Lefa, työntötraktori, VIP-palvelujen luksus-Audi ja paloaseman pelastusauto.

Kuinka hyvin tunnet Airbus A380 -jumbokoneen?

Pian Helsinki-Vantaan portti 48:llä voi olla mahdollista nähdä jumbojetin. Tutustu moderniin taivaiden ikoniin lähemmin.

Helsinki-Vantaan uudistunut kiitotie 2 otettu käyttöön tänään

Finavia on kesän aikana peruskorjannut Helsinki-Vantaan kiitotie 15–33:n eli kiitotie 2:n. Noin 20 jalkapallokentän kokoinen alue remontoitiin neljässä kuukaudessa.

Tiedätkö miksi lentokoneen ikkunat ovat pyöreäreunaiset?

Kaupallisen ilmailun alkuvaiheessa neliskanttiset ikkunat olivat suosittuja, mutta peräjälkeen sattuneet lentoturmat muuttivat lentokoneiden ikkunamuotoilun kertaheitolla.