Julkaistu
25.10.2017 klo 10:00
Uutiskanava
Uutinen
Aiheet
Talvi / Ilmailu

Näin kiitotielle tehdään kesäkeli

Lentoaseman lumitöiden ammattilaiset ovat valmiina talveen ja tekevät kaikkensa, jotta lentoliikenne sujuisi normaalisti lumisateesta huolimatta.

Talvi on ankara olosuhde mille tahansa liikennemuodolle, eikä lentoliikenne tee poikkeusta.

Kiitoteillä on hankalat olosuhteet silloin, kun ne ovat sitä autoliikenteessäkin. Lumi, jää, kuura ja vesi huonontavat kitkaa, joten kiitotiellä niitä ei sallita. Lähteville ja saapuville lentokoneille on luotava kesäkelit.

- Lentoasemien lumiosaaminen luo edellytykset ympärivuotiselle lentoliikenteelle Suomessa. Finavia haluaa varmistaa, että lentoasemien toimintakyky lumiolosuhteissa säilyy kansainvälisesti kärkitasolla. Lentoasemiemme toiminnan ja sitä kautta lentoliikenteen mahdollistaminen erilaisissa keliolosuhteissa on Finavian asiakaspalvelun kulmakiviä, sillä lentomatkustajat ja lentoyhtiöt odottavat lentoliikenteeltä monia muita liikennemuotoja suurempaa toimintavarmuutta myös vaativissa sääoloissa, sanoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.

Esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoasemalla Finavian väkivahva valtti on lähes miljoona euroa maksava ajettava harjapuhallinajoneuvo. Kolme kilometriä pitkällä ja 60 metriä leveällä kiitoradalla näitä 32 tonnin painoisia monstereita kulkee yhdeksän rinnakkain.


Auran peräosan teräsharja luutii asfaltin pohjia myöten puhtaaksi, ja irtoaineksen lennättää lopuksi pois puhallin, joka puskee ilmaa 300 kilometrin tuntinopeudella.

Kymmenen minuuttia – ja kiitotie on puhdas!

Massiivista lumentorjuntaryhmää täydentävät ajettavat lumilingot ja liukkaudentorjunta-aineita levittävät ajoneuvot. Teho ei lopu kesken, sillä kokoonpanossa jyllää yhteensä 12 000 hevosvoimaa. Kiitotiellä syntyy puhdasta jälkeä noin kymmenessä minuutissa.

Katso video, mitä SnowHow on käytännössä:

SnowHow = Hyvä suunnittelu + tehokas kalusto + osaavat ammattilaiset

Lumettomuus ja muut sujuvat olosuhteet turvataan tehokkaan konekaluston lisäksi vuosien aikana hiottujen toimintamenetelmien avulla. Esimerkiksi Helsinki-Vantaan kunnossapidolla on yli 20 ennakkoon suunniteltua ja harjoiteltua toimintamallia, joita sovelletaan yhteistyössä lennonjohdon kanssa keliolosuhteiden mukaan.

Sään ja kelin muutosten hallinta perustuu pitkäaikaiseen prosessi- ja tuotekehitykseen, jossa mm. säätietojen ja -mallien hyödyntäminen eri teknologioilla antaa vahvan taustan suunnitteluun ja operatiiviseen toimintaan.

Finavia on saanut useina talvina runsaasti kansainvälistä huomiota Helsinki-Vantaan toimintavarmuudesta vaativissa lumiolosuhteissa. Lumiosaaminen on kansainvälisesti huipputasolla myös muilla Finavian ylläpitämillä lentoasemilla.

Siispä tervetuloa talvi - me olemme valmiina!

Tällaiset monsterit ja piikkihirviöt hoitavat lumen pois kiitotieltä

Lue seuraavaksi

Näin kiitotielle tehdään kesäkeli

Lentoaseman lumitöiden ammattilaiset ovat valmiina talveen ja tekevät kaikkensa, jotta lentoliikenne sujuisi normaalisti lumisateesta huolimatta.

Talvivinkkejä pohjoisen kentille lentäville operaattoreille

Pohjois-Suomen lentoasemien erittäin vaativat talviolosuhteet edellyttävät paljon sekä lentäjiltä että operaattoreilta. Trafi ja Finavia ovat yhdessä laatineet tiedotteen...

Lapin rooli testipaikkana kasvaa: Airbus testaa uusinta lentokonemalliaan Rovaniemellä

Eurooppalainen lentokonevalmistaja Airbus testaa uusinta lentokonemalliaan A350 XWB Finavian Rovaniemen lentoasemalla tiistaina 2. helmikuuta.

Kiitoteillä kesäkeli talvellakin

Lumi ja jää huonontavat kiitoteiden kitkaa. Suomalaisen lumiosaamisen ansiosta Finavian lentoasemilla voidaan kuitenkin luoda turvallinen kesäkeli keskellä talvea.