kuva38_finavia.jpg
Julkaistu
5.10.2017 klo 09:00
Uutiskanava
Uutinen
Aiheet
Ilmailu

Tiedätkö miksi lentokoneen ikkunat ovat pyöreäreunaiset?

Kaupallisen ilmailun alkuvaiheessa neliskanttiset ikkunat olivat suosittuja, mutta peräjälkeen sattuneet lentoturmat muuttivat lentokoneiden ikkunamuotoilun kertaheitolla.

Moni meistä nappaa lentokoneen ikkunasta Instagram-kuvia, mutta ei pysähdy pohtimaan ikkunan muotoilua sen enempää. Ikkunoiden ovaalinmalliselle muodolle ja perinteisestä ikkunaruudusta luopumiselle on kuitenkin selkeä syy.

Kaupallisten matkustajalentojen suosion noustessa 1950-luvulla yhtiöt alkoivat nostaa koneiden lentokorkeutta. Korkealla lentäminen on yhtiöille edullisempaa, sillä ohuempi ilma luo vähemmän ilmanvastusta. 10 kilometrin korkeudessa matkustajat eivät voi kuitenkaan hengittää ohutta ilmaa, joten matkustamo pitää paineistaa.

Korkealla lentäminen on yhtiöille edullisempaa, sillä ohuempi ilma luo vähemmän ilmanvastusta.

Matkustamisinnon noustessa myös de Havilland Comet -koneet tekivät tulonsa markkinoille. Paineistetun matkustamonsa ansionsa brittivalmisteinen kapeanrunkoinen suihkukone nousi aikalaisiaan korkeammalle ja pystyi lentämään nopeammin. Koneen neliöikkunat kuitenkin koituivat sen kohtaloksi.

Vuonna 1954 kaksi de Havilland -konetta repeytyi kahtia kesken lennon. Roomasta noussut lento 781 ja Johannesburgiin matkalla ollut lento 201 olivat valtavia tragedioita. Ilmanpaineen ero koneen sisällä ja sen ulkopuolella saivat koneen rungon heikentymään ja laajenemaan matkan aikana.

Jokainen neliskanttisen ikkunan kulma osoittautui heikoksi lenkiksi, kun kulmiin kohdistui vaarallisen korkea paine koneen noustessa ylemmäksi. Toistuvassa rasituksessa kulmat eivät kestä paineenvaihtelua. Pyöreiden ikkunoiden kanssa paineen pakkautuminen väheni huomattavasti.

Jokainen neliskanttisen ikkunan kulma osoittautui heikoksi lenkiksi.

De Havilland -koneiden suosio sukelsi näiden onnettomuuksien myötä, mutta muut lentokonevalmistajat saivat arvokasta tietoa ikkunoiden paineensiedosta. Nykyään kaikissa lentokoneissa on pyöreät ikkunat, joiden paineensietokykyä testataan useilla kokeilla ennen käyttöönottoa.

Lue turvavöiden merkityksestä lentokoneessa

Lue seuraavaksi

Neljä faktaa Helsinki-Vantaan kiitoteistä

Tiesitkö, että Helsinki-Vantaalla on enemmän kiitoteitä kuin Heathrowlla? Tämä ja kolme muuta jännittävää faktaa Suomen päälentokentän kiitoteistä.

Pushback, pelastusauto ja Lefa. Tunnetko Helsinki-Vantaan erikoisajoneuvot?

Esittelyssä sähköauto Lefa, työntötraktori, VIP-palvelujen luksus-Audi ja paloaseman pelastusauto.

Kuinka hyvin tunnet Airbus A380 -jumbokoneen?

Pian Helsinki-Vantaan portti 48:llä voi olla mahdollista nähdä jumbojetin. Tutustu moderniin taivaiden ikoniin lähemmin.

Helsinki-Vantaan uudistunut kiitotie 2 otettu käyttöön tänään

Finavia on kesän aikana peruskorjannut Helsinki-Vantaan kiitotie 15–33:n eli kiitotie 2:n. Noin 20 jalkapallokentän kokoinen alue remontoitiin neljässä kuukaudessa.