Ohita navigaatio

Tutustu pohjoisen sankareihin: He huolehtivat, että lentoliikenne Lappiin sujuu

Artikkeli julkaistu
02.02.2017 klo 10:58
Arkistointipäiväys
Mies ohjaa lentokonetta valolla lumimyrskyssä.
Ihmisiä & Ilmailua
Miten lentoliikenne saadaan sujumaan lumisissa ja kylmissä olosuhteissa Lapin lentoasemilla? Tapasimme Finavian omat snowhow-ekspertit työnsä äärellä.

Vuonna 2016 Lapin lentoasemilla kävi yli miljoona matkustajaa. Kansainvälisiä suoria lentoreittejä on kuluvalla talvikaudella jopa kahdeksan, ja myös tilauslentojen määrä on kasvussa. Melkoinen supertalvi!

Jotta vilkastuva lentoliikenne sujuisi mutkitta pohjoisen toisinaan haastavissa olosuhteissa, tarvitaan rautaista ammattitaitoa ja vahvaa snowhow-osaamista.

Tapio Aikio ja Tapio Nurmela Rovaniemen lentoasemalta, Riku Lukkari Kittilän lentoasemalta sekä Miikka Vakkilainen Ivalon lentoasemalta pitävät osaltaan huolta siitä, että koneet pääsevät laskeutumaan ja nousemaan turvallisesti kelillä kuin kelillä.

– Talvikaudella työllistävät erityisesti lumityöt, toteaa lennonjohdon päällikkö Tapio Nurmela.

Lumi tulee Lapissa varhain ja pysyy maassa keskimäärin aina huhti-toukokuuhun saakka.

– Lopputalvella metrin lumikerros on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, kertoo Rovaniemen lentoasemalla kunnossapidon työnjohtajana työskentelevä Tapio Aikio.

Onneksi Finavian lentoasemat ovat tunnettuja snowhow'staan: suomalaisen lumiosaamisen avulla kentät pidetään toimintakuntoisina kaikkina vuodenaikoina.

Lumiset olosuhteet tuovat haasteita kunnossapidolle. Kiitoteiden liukkaus ja lämpötilavaihtelut ovat kriittisimmät tekijät työntekijöiden näkökulmasta. Lapin lentoasemilta löytyy onneksi välineistö ja tietotaito talvikelin taklaamiseen.

– Lumi on meille arkea, luonnehtii Kittilän lentoaseman kunnossapidossa työskentelevä Riku Lukkari.

Kiitotien kunnosta pidetään huolta muun muassa harjakoneiden, auraus- ja linkokäyttöisten pyöräkoneiden sekä kitka-auton avulla. Kiitoteiden kitka-arvot mitataan tarkasti kiitotien eri osista ja tieto olosuhteista liikkuu nopeasti kunnossapidon, lennonjohdon ja lentokapteenien välillä radioyhteyksien avulla.

– Jos kitkaa ei ole ole, lentokoneita ei tule, kiteyttää Ivalon lentoasemalla kunnossapidon vuoroesimiehenä toimiva Miikka Vakkilainen.

Kiitotien liukkaus voi olla joillekin lentoyhtiöille osittain uutta, ja oikean informaation toimittaminen saapuville ja lähteville lennoille on ensiarvoisen tärkeää.

Pohjoisten kenttien moniosaajat ovat syystäkin ylpeitä snowhow'staan.

Tutustu pohjoiseen: Lapin kahdeksan vuodenaikaa