kuva8_finavia.jpg
Julkaistu
8.5.2017 klo 09:00
Uutiskanava
Uutinen

Vyö päällä vai pois? Näin uusi teknologia muuttaa lentokentän turvatarkastuksia

Pitääkö vyö ottaa pois turvatarkastuksessa? Voiko nesteet tulevaisuudessa pitää käsimatkatavaroiden sisällä? Helsinki-Vantaan turvapalvelujen esimies kertoo, miten teknologia vaikuttaa rutiineihin.

Turvatarkastus on monille lentomatkustajille hieman jännittävä operaatio. Osaanko toimia oikein? Mitä kaikkea saikaan olla käsimatkatavaroissa? Pitääkö kengät ja vyö riisua?

Vaikka matkustusta olisi takana enemmänkin, saattavat muuttuvat säännöt ja uusi teknologia välillä yllättää. Viimeisin muutos Suomessa esimerkiksi koskee räjähdysaineiden valvontaa, ja on johtanut pieniin muutoksiin turvarutiineissa.

Turvapalvelujen esimies Joni Pekkanen kertoo, miten tekniikka on muuttanut tarkastusta, ja mitä tulevaisuudelta voidaan odottaa.

Miten muutos on vaikuttanut kenttärutiineihin?

”Matkustajien kannalta räjähdysainejäämäilmaisimien eli ’snifferien' käyttöönotto on mahdollistanut sen, että vyötä ei enää tarvitse ottaa pois päältä turvatarkastukseen tultaessa.

"Vyötä ei enää tarvitse ottaa pois päältä turvatarkastukseen tultaessa."

Vyö tai vyönsolki tulee kuitenkin edelleen poistaa, mikäli portti antaa tämän vuoksi hälytyksen. Satunnaistarkastuksessa räjähdysainejäämäilmaisin korvaa perinteisen käsin tehtävän tarkastuksen, mikä tekee prosessista mukavamman ja nopeamman. Laite lisää myös turvallisuutta sujuvuuden lisäksi.”

Mitä uusia teknologioita on otettu viime vuosina käyttöön Helsinki-Vantaalla, ja mitä hyötyjä ne tuovat?

”Olemme testanneet muun muassa vartaloskannereita (Avatar-pilotti), kenkäskanneria ja osittain automatisoituja turvalinjoja. Pyrimme löytämään sellaiset laitteet, että tarkastus on sekä matkustajalle että turvatarkastajalle mahdollisimman sujuva, mukava ja selkeä. 

"Tekniikan kehittyessä uhkien tunnistaminen on helpompaa, ja turvaprosessi nopeutuu."

Tekniikan kehittyessä uhkien tunnistaminen on helpompaa, ja turvaprosessi nopeutuu. Avatar-vartaloskanneripilotti oli hyvä esimerkki siitä, miten käsintarkastuksia pystyttiin vähentämään turvallisuudesta tinkimättä”, Pekkanen sanoo.

Helsinki-Vantaalla testattiin viime vuonna henkilökunnan turvatarkastuksessa kasvojentunnistusteknologiaa. Siitä saatiin rohkaisevia tuloksia. Nyt teknologiaa pilotoidaan lähtöselvityksessä yhdessä Finnairin kanssa.

Uuden biometrisen teknologian hyödyntäminen lentokentillä helpottaa ja nopeuttaa matkustamista. Tavoitteena on "Hands in the pockets" -matkustaminen, jolloin matkustajan ei tarvitse ottaa esille matkalippuja eri tarkastuspisteissä.

Mitä muutoksia turvatarkastuksiin voidaan odottaa tulevaisuudessa?

”Itse odotan mielenkiinnolla testattavaksi käsimatkatavaroiden läpivalaisulaitetta, joka voisi mahdollistaa tulevaisuudessa sen, että tietokonetta ja nesteitä ei tarvitse ottaa enää käsimatkatavaralaukusta erilleen. Ensimmäinen kosketus näihin läpivalaisulaitteisiin voi teoriassa olla meillä mahdollista jo 3–5 vuoden kuluttua.”

Lue lisää Avatar-pilotista.  

Helsinki-Vantaalla testataan kasvojentunnistusteknologiaa.

Lue lisää turvatarkastuksesta. 

Lue seuraavaksi

Vyö päällä vai pois? Näin uusi teknologia muuttaa lentokentän turvatarkastuksia

Pitääkö vyö ottaa pois turvatarkastuksessa? Voiko nesteet tulevaisuudessa pitää käsimatkatavaroiden sisällä? Helsinki-Vantaan turvapalvelujen esimies kertoo, miten...

Oletko huomannut Helsinki-Vantaan uudet kyltit?

Mitä yhteistä on fonteilla, riviväleillä, värillä ja designilla? Kaikki nämä vaikuttavat siihen, että lentomatkasi sujuisi ilman ylimääräistä sählinkiä.

Lapsiperheen vinkki aikaiselle lennolle: Kentälle jo edellisenä iltana

Miten käynnistät loman oikealla jalalla, vaikka lentosi lähtisikin varhain aamulla?

Lentoyhtiöt NextJet ja Airlink siirtyvät terminaali 1:een

NextJetin ja Airlinkin lähtöselvitys sekä matkatavaroiden luovutus ja matkustajien vastaanottaminen siirtyvät kakkosterminaalista terminaali 1:een (T1).