Turvallisuussyistä lentokoneen pinnalta on poistettava lumi ja jää sekä estettävä uuden jään muodostuminen ennen koneen lentoonlähtöä. Helsinki-Vantaan lentoasemalla kerätään asematasoilta talteen lentokoneiden jäänesto- ja jäänpoistokäsittelyissä muodostuvia propyleeniglykolipitoisia vesiä.
Koneen käsittelypaikalta väkevää glykolivettä kerätään talteen imuriautolla. Asematasot on yhdistetty jätevesiviemäriin, jota kautta sadevesien laimentamat glykolipitoiset vedet ohjautuvat vedenpuhdistamolle. Glykolia sisältävä lumi kasataan viemäröidyille lumenkaatopaikoille, joista sulamisvedet johdetaan jätevesiviemäriin keväällä. Imuriautoilla kerätty glykolivesi käytetään hyödyksi energiantuotannossa mädättämöllä tai vedenpuhdistusprosessin hiilenlähteenä.
Etäjäänpoistoalueita otettu käyttöön
Helsinki-Vantaan lentoasemalla otettiin vuonna 2008 käyttöön ensimmäinen etäjäänpoistoalue, joka palvelee ensisijaiseen lentoonlähtösuuntaan (kiitotie 3 lounaaseen = 22R) lähteviä lentokoneita. Alueella on mahdollista käsitellä 5 lentokonetta samanaikaisesti. Optimaalisessa tilanteessa lentokone on ilmassa jo 3 minuuttia glykolikäsittelyn jälkeen.
Toinen etäjäänpoistoalue sijaitsee kiitotien 1 lounaispäässä ja se palvelee kiitotien 1 koilliseen (04R) lähteviä lentokoneita. Alueella on käsittelypaikat 6 lähtevälle koneelle.
Jäänpoisto- ja jäänestokäsittelyjä tehdään edelleen myös terminaalien edustan seisontapaikoilla. Tavoitteena on mahdollisuuksien rajoissa keskittää toimintaa etäjäänpoistoalueille, joilla glykolivesien keräys on tehokkaampaa.
Lentoasemalta tulevien valumavesien aiheuttamat hajuhaitat
Keräystoimenpiteistä huolimatta osa jäänestoaineista pääsee lentoasemalta lähialueen pintavesiin. Laskuojien hajuhaitat johtuvat valumavesien mukana kulkeutuvista jäänestoon ja -poistoon käytetyistä aineista. Maahuolintayhtiöt käyttävät jäänpoistoon ja -estoon kuumaa vettä ja propyleeniglykolia. Aine hajoaa helposti luonnossa, mutta hajotessaan se kuluttaa happea ja aiheuttaa hajua.
Finavia tarkkailee ojien veden laatua säännöllisesti
Finavia on pystynyt toimenpiteillään vähentämään Vantaan Kylmäojassa aiemmin esiintynyttä hajuhaittaa selvästi ja viime vuosina hajua ei ole esiintynyt enää juuri lainkaan. Tilanteen kohentuminen on todettu myös VTT:n vuosina 2008 ja 2012 tekemissä lentoaseman laskuojien hajututkimuksissa.