Turun lentoasema lyhyesti

Finavia ylläpitää ja kehittää Suomen lentoasemien verkostoa, ja sillä on pohjoismaisella tasolla eniten suoria lentoja Aasiaan. Suomen vanhimpana siviililentoasemana se jatkaa Turun maineikasta historiaa ilmailukaupunkina. Nykyisin Turun lentoasema on yksi Suomen vilkkaimmista sekä matkustaja- että rahtiliikenteen määrässä mitattuna.

Perustietoa lentoasemasta

  • Lentoaseman matkustaja- ja laskeutumistilastot julkaistaan Finavian liikennetilastot -sivustolla.
  • Lentoasemalla on yksi 2500 metrin pituinen kiitotie.

    Finavian liikennetilastot

Tunnustukset

  • Vuoden lentoasema 2003
  • Vuoden lentoasema 2011

Historiaa

  • 1935: Suomen ensimmäinen siviililentoasema Turun Artukaisissa vihitään käyttöön
  • 1945: Työt uuden, isompien koneiden tarpeisiin paremmin sopivan lentoaseman rakentamiseksi alkavat Ruskolla. Valvontakomissio kuitenkin keskeyttää työt seuraavana vuonna. Lentoaseman rakennustöitä päästään jatkamaan Ruskolla vuonna 1953.
  • 1955: Uusi Turun lentoasema otetaan käyttöön.
  • 1959: Suihkukoneliikenne alkaa.
  • 1978: Uusi terminaalirakennus otetaan käyttöön.
  • 1980: Kiitotien pidentäminen 2500 metriin luo edellytykset kaikille ilma-aluksille operoida Turun lentoasemalla. Turun lentoasema voi toimia täysitehoisesti Helsinki-Vantaan varakenttänä.
  • 1990: Liikenneyhteydet lentoasemalle paranevat uuden tulotien valmistuttua.
  • 1991: Uusi rahtiterminaali ja rahtiasemataso valmistuvat.
  • 2003: Toinen rahtiterminaali valmistuu.
  • 2008: Lentoaseman toinen matkustajaterminaali valmistuu.