Hyppää pääsisältöön

Lentoasemabussisi saattaa kulkea joulukinkkurasvalla – Uusiutuvalla polttoaineella säästetty jo 610 tonnia päästöjä

Julkaistu
22.12.2018 klo 09:00
Asematasobussi
Helsinki-Vantaalla ja Lapin lentoasemilla säästetään päästöissä käyttämällä jätteistä ja tähteistä tehtyä uusiutuvaa dieseliä.

Hyvä ympäristötyö on osa Finavian vastuullisuutta. Hyvien asioiden ketju -sarja nostaa esiin yksityiskohtia Finavian vastuullisuustyöstä.

Tiesitkö, että kun sinut kyyditään suomalaisella lentoasemalla terminaalista lentokoneeseen, bussin tankissa voi hyvinkin olla kierrätettyä joulukinkkurasvaa?

Helsinki-Vantaan asematasobussit näet kulkevat jätteistä ja tähteistä tehdyllä Nesteen MY uusiutuvalla dieselillä, jonka tuottamiseen myös kuluttajat voivat joulun aikaan osallistua Kinkkutemppu-kampanjassa.

Bussien lisäksi myös kaikki muut Finavian omistamat Helsinki-Vantaan diesel-ajoneuvot, esimerkiksi paloautot, ovat siirtyneet vuoden 2018 syksyn aikana uusiutuvaan dieseliin. Lisäksi uusiutuva polttoaine otettiin marraskuussa käyttöön Rovaniemen, Kuusamon, Ivalon ja Kittilän lentoasemilla.

– Uusiutuvien polttoaineiden käyttäminen on osa ilmasto-ohjelmaamme, joilla kaikista Finavian kentistä pyritään tekemään hiilineutraaleja vuoteen 2020 mennessä. Helsinki-Vantaa saavutti tavoitteen jo 2017. Nyt tähtäimessä on Lapin lentoasemien hiilineutraalius, kertoo Finavian ympäristöasiantuntija Johanna Kara.

Helsinki-Vantaalla uusiutuvan dieselin käyttö aloitettiin 2017 kesällä. Tähän mennessä tuote on auttanut Finaviaa vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä jo 610 tonnia, mikä vastaa 110 maailmanympärysmatkaa dieselhenkilöautolla.

– Uusiutuva polttoaine on vähentänyt päästöjä jopa 85 %, Kara sanoo.

Kalanperkeet ja kinkkurasva polttoaineeksi

Finavia on maailman lentoasemaoperaattoreista edelläkävijä uusiutuvan dieselin käytössä.

– Kansainvälisesti vasta muutamat kentät ovat aloittaneet uusiutuvan dieselin käytön. Meillä on tässä kotikenttäetu, sillä Nesteen uusiutuvan polttoaineen jalostamo on ihan kulman takana Porvoossa, Kara kertoo.

Neste MY -uusiutuvaa dieseliä valmistetaan muun muassa lihan- ja kalanjalostuksessa syntyvistä jäterasvoista, kasviöljytuotannon tähteistä, teknisestä maissiöljystä sekä elintarviketeollisuuden ja ravintoloiden käytetystä paistorasvasta.

Jätteistä ja tähteistä valmistetun polttoaineen elinkaaren aikana syntyvät kasvihuonekaasupäästöt ovat parhaimmillaan jopa 90 % pienemmät kuin tavallisen dieselin.

– Pyrimme siihen, että Finavian lisäksi myös muut lentoasematoimijat, kuten huolintayhtiöt, siirtyisivät uusiutuvan dieselin käyttöön, Kara kertoo.

Uusiutuva diesel otettiin käyttöön Lapin lentoasemilla.

Lue lisää Finavian ilmasto-ohjelmasta.

Katso Hyvien asioiden ketju -video Finavian vastuullisuudesta.

Hyvien asioiden ketju -boilerplate
Kehitys