Skip navigation

Base-kenttä on lentoyhtiön kotipesä

Artikkeli julkaistu
28.02.2019 klo 09:00
Helsinki Airport Finnair base
Tiesitkö, että lentokoneetkin palaavat kotiin työpäivän päätteeksi?

Maailmassa on yli 40 000 lentokenttää. Kaikki niistä eivät kuitenkaan palvele aivan täsmälleen samanlaista tarkoitusta – ainakaan lentoyhtiöiden osalta. Monet lentokentät ovat sellaisia, joilla lentokoneet käyvät vain laskeutumassa ja jatkavat sitten matkaansa. Osa lentoasemista toimii kuitenkin lentoyhtiöiden base-kenttinä.

Base merkitsee lentoyhtiön kotikenttää. Sieltä lentokoneet lähtevät ja useimmiten ne myös palaavat sinne yöksi.

– Se on vähän kuin lentoyhtiön kotipesä. Käytännössä se tarkoittaa, että lentoyhtiö on allokoinut sinne tietyn määrän lentokoneita ja miehistöä. Se toimii lähtökenttänä kaikille lennoille, ja miehistö tavallisesti asuu sen läheisyydessä. Lentokoneet palaavat pääsääntöisesti yöksi kotiin, jos vain matka on sen pituinen, että se on mahdollista, kertoo Finavian apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola.

Kotikenttiä voi olla yksi tai enemmän

Kansallisella lentoyhtiöllä on tyypillisesti koti oman maansa pääkaupungin tai muun merkittävän kaupungin lentokentällä. Kotipesiä on vaihtelevia määriä: toisella lentoyhtiöllä on vain yksi, toisella taas voi olla useita ympäri maapalloa.

Finnairilla on vain yksi base-kenttä, Helsinki-Vantaa. Norwegianilla taas on useita base-kenttiä Euroopassa ja Etelä-Amerikassa. Lufthansan kotipesät sijaitsevat Frankfurtissa ja Münchenissä. Kukin yhtiö toimii siis omalla tavallaan.

Lentoyhtiöt voivat myös muuttaa base-kenttiään.

– SAS:lla oli pitkään base Helsinki-Vantaalla, mutta se lopetettiin. Tällä hetkellä esimerkiksi Tukholma–Helsinki-välin lennot käyvät siis vain kääntymässä Helsingissä.

Miten sitten base-kentät valitaan? Noronen-Juhola kertoo, että base-kentät voivat kertoa paljon siitä, miten lentoyhtiö toimii. Base-kenttien valinta perustuu ennen kaikkea lentoyhtiön omaan strategiaan. Kotipesien sijoittamisessa huomioidaan esimerkiksi se, miten saadaan luotua mahdollisimman lyhyitä lentoyhteyksiä. Toisaalta yhtiölle voi olla strategisesti tärkeää, että base-kenttä on paikassa, jossa lainsäädäntö joustaa esimerkiksi palkkauksen tai verotuksen osalta.

– Siinä on kyse yhtiön omasta logistiikasta ja siitä, miten omia toimintoja ja reittiverkostoa halutaan rakentaa. Kuvaan astuu myös työlainsäädäntö ja se, mihin maahan kone rekisteröidään. Lisäksi lentokoneiden huolto voi olla viisasta keskittää tietylle base-kentälle.

Kotiyhtiöt tuovat kentälle enemmän liikennettä

Lentoasemalta base-kenttänä toimiminen ei vaadi erityisiä toimenpiteitä, mutta kotiyhtiöt tuovat kentälle muita enemmän liikennettä.

Matkustajille kotipesien sijoittuminen näkyy vain vähän. Eniten se vaikuttaa eri kenttien saavutettavuuteen. Base-kentälle on helppo päästä sitä kotinaan pitävän lentoyhtiön kyydissä – ja jos moni yhtiö pitää kenttää basenaan, sen saavutettavuus paranee.

– Muuten base-kenttien vaikutus ei juurikaan näy matkustajille. Matkustajahan vain varaa lennon pisteestä A pisteeseen B – ei silloin voi tietää, onko kone menossa kotikentälleen vai ei. Sitä tuskin edes tulee ajatelleeksi, mistä kone on kotoisin, Noronen-Juhola pohtii.

Tästä yksi esimerkki on Norwegianin Helsinki–Málaga-väliä kulkevat lennot. Noronen-Juholan mukaan tällä välillä kulkee Málagaan sijoittuva kone, mikä tarkoittaa sitä, että Helsinki toimii koneelle vain pysähdyspaikkana. Base-kentän paikan voi päätellä lähinnä miehistön kansallisuudesta – työntekijät sijoittuvat Málagaan, minkä vuoksi reitillä työskentelee paljon espanjalaista miehistöä.

Ihmisiä & Ilmailua