Ohita navigaatio

Helsinki-Vantaa kasvaa pohjoismaisista kentistä nopeimmin – Listasimme lentoaseman kilpailuvaltit

Artikkeli julkaistu
06.03.2019 klo 10:00
Helsinki-Vantaa lentoaseman vaihtavien matkustajien turvatarkastuksen edusta.
Vastuullisuus
Tiesitkö, että Helsingistä on yli neljä kertaa enemmän suoria yhteyksiä Aasiaan kuin Tukholmasta? Listasimme Helsinki-Vantaan viisi kovinta valttia globaalissa kilpailussa lentomatkustajista ja reiteistä.

Helsinki-Vantaan lentoaseman läpi kulki vuoden 2018 aikana ennätykselliset 20,8 miljoonaa matkustajaa. Helsinki kasvoikin viime vuonna huomattavasti rivakammin kuin pohjoismaiset verrokkikentät Tukholmassa ja Kööpenhaminassa. Matkustajamäärä kasvoi Helsinki-Vantaalla edellisvuodesta huimat 10,4 %, kun Tukholman Arlandassa kasvu jäi vain yhteen prosenttiin ja Kööpenhaminassa 3,8 prosenttiin.

– Helsinki-Vantaan matkustajamäärissä näkyy ennen kaikkea se, että suurimmat lentoyhtiöasiakkaamme Finnair ja Norwegian ovat lisänneet reitti- ja lentotarjontaansa Helsingistä, kertoo Finavian reittikehitysjohtaja Petri Vuori.

Tarjontaa ei tietenkään lisättäisi, ellei myös kysyntä kasvaisi:

– Talouden noususuhdanne lisäsi viime vuonna suomalaisten matkailuintoa, ja myös turismi Suomeen on lisääntynyt huomattavasti. Lisäksi jatkomatkustus Helsingin kautta, erityisesti Aasian vaihtoliikenne, on ollut kovassa kasvussa. Myötätuulta on ollut monesta suunnasta, Vuori toteaa.

Vuori ja Finavian markkinoinnista vastaava Anna Tuomi listasivat Helsinki-Vantaan tärkeimmät kilpailutekijät:

1) Suorat lentoyhteydet maailmalle

Helsinki on Pohjois-Euroopan ylivoimaisesti verkottunein lentoasema. Toisin sanoen se on erinomaisesti linkittynyt muihin hyvien yhteyksien lentokenttiin maailmassa. Pelkästään suorat yhteydet Helsinki-Vantaalta tavoittavat yli 320 miljoonaa ihmistä.

Esimerkiksi vuoden 2018 alussa suoria viikkoyhteyksiä Aasiaan oli Helsingistä (143 lentoa) yli tuplaten Kööpenhaminaan (45 lentoa) ja nelinkertaisesti Tukholmaan (23 lentoa) verrattuna.

Aasian-liikenteessä Helsinki-Vantaan kasvua avittaa hyvä maantieteellinen sijainti. Helsingistä on tarjolla lyhyimmät lentoreitit Euroopan ja Aasian välillä.

2) Selkeät, nopeat ja helpot vaihdot matkustajille

Vaihtolennolle siirtymisen nopeus ja sujuvuus on Helsinki-Vantaalle tärkeä kilpailutekijä, erityisesti Euroopan ja Aasian välisessä lentoliikenteessä.

– Helsinki-Vantaa on ”pieni iso kenttä”. Asema on kompakti suhteessa matkustajamääriin, mikä tekee vaihtamisesta helpompaa. Vaihtoaika onkin lyhyempi kuin kilpailijakentillä, Vuori kertoo.

– Tavoitteenamme on, että matkustajan vaihtokokemus Helsingissä on selkeä, stressitön ja virkistävä, ei uuvuttava, Tuomi lisää.

3) Tehokas ja luotettava kenttä lentoyhtiöille

Lentoyhtiöiden kannalta Helsinki-Vantaa on luotettava kenttä, jossa operatiivinen toiminta on tehokasta.

– Lentokoneen käännön tehokkuus ja varmuus ovat meillä huippuluokkaa. Lentoyhtiöille on taloudellisesti tärkeää, että koneet pääsevät lähtemään ajallaan, Vuori kertoo.

– Etua on siitäkin, että Suomen ilmatila on moneen muuhun maahan verrattuna melko tyhjä, jolloin koneiden ei tarvitse kiertää ympyrää ilmassa ja odotella laskeutumislupaa.

4) Huippuluokan matkustajakokemus

Tehokkuuden lisäksi myös tunnelma ratkaisee. Finavia on satsannut paljon Helsinki-Vantaan asiakaskokemukseen ja palvelujen kehittämiseen.

– Mittaamme ja vertaamme asiakaskokemustamme eurooppalaisiin pääkilpailijoihin, ja Helsinki-Vantaa on pärjännyt näissä vertailuissa hyvin. Lentoaseman prosessit koetaan sujuviksi ja lentoasemalla on helppo liikkua selkeiden opasteiden ansiosta. Lisäksi meillä on kielitaitoista ja ystävällistä henkilökuntaa. Yleinen viihtyvyys, tunnelma ja turvallisuuden tunne ovat meillä korkealla tasolla. Olemme iloisia, että matkustajat kokevat Helsinki-Vantaan positiivisesti, Tuomi kertoo.

5) Kiinankielinen asiakaspalvelu

Aasian-liikenteen kasvuun ja aasialaismatkustajien asiakaspalveluun satsataan Helsinki-Vantaalla vahvasti. Finavia on esimerkiksi lisännyt kiinankielistä asiakaspalvelua ja kiinalaismatkustajia kiinnostavia palveluja.

– Meillä on yhä enemmän kiinankielisiä asiakasneuvojia, ja lisäksi käytössämme on myös kiinalaisten suosimat Wechat ja Weibo -verkkopalvelut, Tuomi kertoo.

Tulkkauspalvelua on helposti saatavilla myös harvinaisemmille kielille.

Tuomi ja Vuori kertovat, että Finavian investointiohjelman tarkoituksena on tuottaa Helsinki-Vantaalle vielä lisää kilpailuetua.

– Rakennamme nyt tulevaisuuden kasvua. Toki haasteenamme tällä hetkellä on se, miten sekä operatiivinen toiminta että asiakaskokemus saadaan pidettyä hyvällä tasolla rakennustöistä huolimatta. Mutta muutaman vuoden päästä täällä tulee olemaan aivan huikeaa.

Finavian liikennetilastot.

Lue lisää Helsinki-Vantaan kehitysohjelmasta.