Ohita navigaatio

Humans of Finnish Airports: Lentoasemapäällikkö Tanja Sabel

Artikkeli julkaistu
21.03.2019 klo 09:00
Tanja Sabel 2
Ihmisiä & Ilmailua
Tanja Sabel suhtautuu intohimolla Ahvenanmaan matkailun kehittämiseen. Kaksikielinen matkailualan monilahjakkuus on viihtynyt Ahvenanmaalla jo 15 vuotta eikä aio lähteä saaristosta minnekään.

Keväästä 2011 Maarianhaminan lentoasemaa johtanutta Tanja Sabelia voi kutsua matkailualan monilahjakkuudeksi. Ennen lentoasemaa hän on ehtinyt työskennellä paitsi ravintola- ja hotellialalla palvelu- ja hallintotehtävissä, myös matkatoimistossa ja risteilyaluksella.

– Olen kaksikielinen, ja minulla on hyvä kielipää. Olen luonteeltani utelias ja kiinnostunut kulttuureista. Toisaalta liiketoiminta-ajattelu on minulle luontaista. Matkailualalla nämä vahvuuteni yhdistyvät, Sabel kertoo.

Kansainvälisellä alalla on pysyttävä ajan hermolla

Työ Finavialla on ylittänyt Sabelin odotukset.

– Lentoasemapäällikön työssä olen kosketuksissa kaikkien asemaa koskevien prosessien kanssa, joten opin jatkuvasti uutta. On tosi kivaa tehdä töitä esimerkiksi ympäristöalan ammattilaisten ja tekniikan asiantuntijoiden kanssa, sillä eri aloilta tulevien ihmisten kanssa työskenteleminen avaa uusia näkökulmia, hän kertoo.

Sabel on innostunut johtamisesta ja palvelumuotoilusta. Hän on aiemmin valmistunut restonomiksi ja on suorittanut paitsi johtamisen erikoisammattitutkinnon myös johtamisen ja palvelumuotoilun maisterin työn ohessa. Sabel aikoo hyödyntää palvelumuotoiluosaamistaan Maarianhaminan lentoaseman asiakastyytyväisyyden kehittämisessä.

– Finavia panostaa palvelumuotoiluun ja on edelläkävijä alalla. Haluan itsekin kehittyä ja kasvaa Maarianhaminan lentoaseman mukana, Sabel kertoo. Sabelin mukaan alan kansainvälisyys pakottaa pysymään kehityksen kärjessä.

– Odotukset pitää ylittää, jotta maailmaa nähneet matkailijat pysyvät kiinnostuneina, hän toteaa.

Ahvenanmaan kehittäminen lähellä sydäntä

Ahvenanmaan matkailun kehittäminen on lähellä Sabelin sydäntä. Turun seudulta kotoisin oleva Sabel on asunut Ahvenanmaalla viitisentoista vuotta ja viihtyy niin hyvin, että ei aio enää muuttaa muualle. Sabel näkee, että matkailu voisi vahvistaa saaren elinkeinoelämää ja luoda uutta elinvoimaa seudulle.

– Nyt Ahvenanmaan lentomatkustaminen on enimmäkseen liikematkailua. Lomamatkailu voisi olla vilkkaampaa, ja matkailijoiden soisi löytävän Ahvenanmaalle myös muina vuodenaikoina kuin kesällä. Toivon, että aasialaiset turistit löytäisivät Ahvenanmaan, ja Turun, Helsingin ja Maarianhaminan välisiä kolmiolentoja lennettäisiin tiheämmin.

Lähitulevaisuudessa Sabelin valtakunnassa on tiedossa kiitotieremontti. Hän kertoo, että kiitotie kunnostetaan sopivasti ennen vuonna 2021 Maarianhaminassa järjestettävää kansainvälistä suurten purjelaivojen tapahtumaa, Tall Ships’ Racea. Sabel aikoo kuitenkin panostaa ennen kaikkea hyvään matkustajakokemukseen Maarianhaminan lentoasemalla.

– Asiakkaat ovat aina etusijalla. Oli palvelu mikä hyvänsä, on sitä katsottava kaikkien sidosryhmien kannalta, mutta etenkin asiakkaan näkökulmasta.

Tutustu Maarianhaminan lentoasemaan.

Rivityöntekijästä lentoaseman johtoon – lue lisää Finavian naisjohtajista.