Ohita navigaatio

Helsinki-Vantaan lentoasema sai heinäkuussa matkustajilta hyvät arviot koronatilanteen huomioinnista

Artikkeli julkaistu
18.08.2020 klo 12:22
Arkistointipäiväys
Kuvassa nainen maskin kanssa ja piktogrameja koronatoimenpiteistä
Yritys
Finavia kerää jatkuvasti tietoa ja matkustajapalautetta lentoasemillaan, jotta se voi kehittää toimintaansa. Heinäkuussa tehdyssä kyselyssä matkustajat antoivat erittäin hyvät arviot Finavian terveysturvallisuuteen liittyvistä toimenpiteistä Helsinki-Vantaalla.

Kysyttäessä onko Helsinki-Vantaan lentoasema asianmukaisesti huomioinut nykyisen koronatilanteen toiminnassaan, lähes 90% matkustajista oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä. Vastaajat antoivat hyvää palautetta muun muassa käsidesien saatavuudesta, Finavian maskisuosituksesta, hyvästä ohjeistuksesta sekä turvavälien pitämisestä.

‒ Saamme tällä hetkellä valtavan määrän asiakaspalautetta, jota analysoimme ja, jonka pohjalta kehitämme toimintaamme. On kannustavaa kuulla, että 89 % kyselyyn vastanneista matkustajista pitää toimenpiteitämme hyvinä. Olemme koronatilanteen aikana tehneet tiiviisti yhteistyötä viranomaisten ja terveysalan asiantuntijoiden kanssa, jotta voimme tehdä kaikkemme koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi., sanoo asiakaskokemuksesta, markkinoinnista ja viestinnästä vastaa johtaja Katja Siberg.

‒ Tämä on loistava osoitus siitä, että teemme oikeita asioita. Haluan kiittää omaa henkilökuntaamme sekä kaikkia lentoaseman toimijoita, joiden kanssa olemme yhdessä tarjonneet matkustajillemme lentoasema, jossa terveysturvallisuus on otettu hyvin huomioon, sanoo Helsinki-Vantaan lentoaseman johtaja Ulla Lettijeff.

Yleisin kehityskohde matkustajilta oli se, että kaikki henkilöt lentoasemalla eivät käytä maskia. Finavia suosittelee vahvasti maskin käyttöä kaikille matkustajille, mutta varsinaista maskipakkoa matkustajilla ei ole terminaalitiloissa. Lentoasematyöntekijöiltä Finavia edellyttää maskin käyttöä asiakasrajapinnassa työskennellessä. Ohje koskee sekä Finavian omia työntekijöitä että muita lentoasemalla toimivien yritysten henkilöstöä, jos he toimivat asiakaspalvelutehtävissä.

Valtava määrä matkustajille suunnattuja lisäyksiä

Helsinki-Vantaalla on koronaviruksesta johtuen muutettu matkustajaprosesseja ja lisätty iso määrä toimenpiteitä ja ohjeistusta, jolla pyritään estämään koronaviruksen leviäminen. Matkustajille muutokset näkyvät konkreettisesti monena yksityiskohtana. Tähän mennessä Helsinki-Vantaalle on asennettu 100 suojapleksiä asiakaspisteille ja 300 käsidesiannostelijaa ympäri terminaalin. Lattioihin on teipattu 2000 turvavälistä muistuttavaa tarraa ja kasvomaskeja on käytetty tähän mennessä yli 100 000 kappaletta. Tämän lisäksi matkustajakuulutuksia on lisätty niin, että esimerkiksi saapuville matkustajille on suunnattu kaksi peräkkäin soitettavaa kuulutusta, jotka toistetaan 7 minuutin välein, kolmella eri kielellä.

Finavian ja viranomaisten toimien lisäksi matkustajien vastuu korostuu muun muassa käsi- ja yskimishygienian ja turvavälien pitämisessä. Olemme tästä syystä koostaneet matkustajan muistilistan, jossa ohjaistamme matkustajille turvallisia koronaviruksen huomioivia toimintatapoja. Lue lisää täältä.

Lue myös mitä Suomeen saapuvan matkustajan on otettava huomioon, jos hänellä on oireita.