Skip navigation

Näitä toimenpiteitä Finavia tekee koronan ehkäisemiseksi

Artikkeli julkaistu
31.08.2020 klo 14:07
Matkustaja lukee ohjetta lentoasemalla
Vaikka Helsinki-Vantaan koronatoimista vastaavat Vantaan kaupungin terveystoimi ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL sekä muut terveysviranomaiset sosiaali- ja terveysministeriön johdolla, Finavia on aktiivisesti tehnyt myös itse lukuisia toimenpiteitä terveysturvallisuuden ylläpitämiseksi lentoasemillaan.

Matkustajien ja henkilökunnan turvallisuus on Finavialle ensisijaisen tärkeää. Muun muassa nämä toimenpiteet Finavia on toteuttanut koronan ehkäisemiseksi.

Tammikuu: Finavia käynnisti tehostetun viestinnän, käsidesin jakelun sekä kosketuspintojen tehostetun puhdistuksen. 

Helmikuu: Finavia tehosti lisää terminaalien siivousta. THL:n tuottaman materiaalin jakelu käynnistyi. 

Maaliskuu: Finavia muutti matkustaja- ja kenttäprosessit vastaamaan hallituksen asettamia matkustusrajoitteita, muun muassa kotimaan lennot eriytettiin omaan tuloaulaan. Tilojen ja palveluiden osalta Finavia teki merkittäviä kapasiteettirajoituksia, jotta turvavälit voidaan säilyttää. Finavia avasi omat infopisteet, joissa jaettiin THL:n tuottamaa materiaalia sekä resurssoi lisää asiakaspalveluhenkilöstöään saapuvien matkustajien opastamiseen. 

Huhtikuu: Finavia aloitti tarjoamaan maskeja henkilökunnalle, asensi pisarasuojat asiakaspalvelupisteisiin ja teippasi terminaalin lattiaan turvavälitarrat. Finavia keskitti terminaalitoiminnot T2:een ja varasi sen matkustajien käyttöön.

Toukokuu: Finavia asetti kaikille asiakasrajapinnassa toimiville työntekijöille maskipakon, matkustajille maskisuosituksen ja huolehti, että niitä on myynnissä lentoaseman palvelupisteissä. Terminaali 1:n lähtöaula osoitettiin saattajien ja vastaanottajien odotusalueeksi. Näin voitiin minimoida kontaktien määrä terminaalissa.

Kesäkuu: Finavia muutti uudelleen matkustaja- ja kenttäprosessit vastaamaan uusia matkustusrajoituksia ja muun muassa jakoi terminaalin kahteen osaan, jotta rajoitusten piirissä olevista ja matkustusrajoituksista vapautuneista maista saapuvat matkustajat kulkevat erillisiä reittejä. 

Heinäkuu: Finavia lisäsi yleisneuvontapisteiden ja liikkuvan asiakaspalveluhenkilöstönsä määrää. Finavia muokkasi jälleen terminaali- ja kenttäprosessit vastaamaan muuttuneita matkustusrajoitteita. 

Elo-syyskuu: Finavia muokkasi terminaali- ja kenttäprosessit vastaamaan muuttuneita matkustusrajoituksia ja käynnisti pilotin uuden desinfiointiteknologian käyttöönottamiseksi.

Katso usein kysytyt kysymykset liittyen lentomatkustukseen koronan aikana.

Matkustus