Ohita navigaatio

Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelmassa kuvastuu suomalaisuus: "Toivottaa matkustajan tervetulleeksi"

Artikkeli julkaistu
12.05.2021 klo 10:26
Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi sisäänkäynti.
Helsinki-Vantaan kehitysohjelma etenee sujuvasti. Tähän mennessä aikataulusta edellä olevalla kehitysohjelmalla on ollut minimaalinen vaikutus matkustajiin ja toimintaan. Ratkaisuissa näkyy Suomen luonto ja suomalaisuus.

─ Yksi tavoitteistamme on ollut, että kehitysohjelma kuvastaa suomalaisuutta. Suunnitteluratkaisuissa korostetaan sitä ja asioita, joista matkustaja tunnistaa saapuneensa juuri Suomeen, sanoo Finavian terminaalin laajennushankkeen projektipäällikkö Tuomo Lindstedt.

Luoto on koottu luonnonkivistä ja siinä näkyy suomalainen kasvillisuus.

Suomen luonnosta inspiroitunut ja suomalaiselle rakentamiselle tärkeä puu näkyy materiaalina esimerkiksi terminaalin katossa.

─ Suomeen saapuva matkustaja näkee ensimmäisenä luontoaiheisen dioraaman Luoto. Saaristohenkinen, oikeista kasveista ja siirtolohkareista terminaalin rakennettu elementti tuo palan Suomen luontoa sisälle terminaaliin. Se toivottaa matkustajan tervetulleeksi.  Olemme onnistuneet luomaan rakennuksen, jossa on vahva suomalaisuuden tunne, Lindstedt kuvailee.

Suomalaisuus näkyy kehitysohjelman ratkaisuissa läpi projektin, sillä miljardin maksavan ohjelman kotimaisuusaste on koko sen keston ajalta 90 prosenttia.

Lähtöaulassa luonto on läsnä.

 

Vaiheittainen rakentaminen häiriön minimoimiseksi

Suurin osa Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelmaan kuuluvista hankkeista on joko saatu päätökseen tai on lähellä valmistumista. Peruskorjaustöiden ensimmäinen vaihe on käynnistynyt vuoden etuajassa, ja lentoaseman uusi pääsisäänkäynti avataan joulukuussa 2021. Kehitysohjelmaa on jäljellä vielä kaksi vuotta.

─ Kustannusten näkökulmasta nykyisen terminaalin peruskorjaus on yksi ohjelman pienimmistä vaiheista, mutta koska sitä tehdään aktiivisesti toimivassa terminaalissa matkustajien kulkureittien läheisyydessä, se on erittäin monimutkainen ja häiriöherkkä, sanoo Lindstedt.

─ Pandemian aiheuttama matkustajamäärien väheneminen antaa mahdollisuuksia toteuttaa rakennustöitä tehokkaammin kuin pandemiaa edeltävänä aikana oli suunniteltu.  Jos emme olisi tarttuneet mahdollisuuksiin nopeasti nyt, tulevaisuudessa olisi todennäköisesti paljon haastavampaa.

Luoto näkyy myös aukosta lähtevien tasolle.

Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelma käynnistyi vuonna 2013 reaktiona tilojen läpi virtaavaan, nopeasti kasvavaan matkustajamäärään. Kun rakentaminen aloitettiin ensimmäisen kerran vuonna 2016, suurin syy kasvavaan kysyntään oli aasialaisten vaihtomatkustajien määrä.

─ Meidän oli laajennuttava vastataksemme kysynnän kasvuun, sanoo Helsinki-Vantaan lentoaseman kaupallinen johtaja Nora Immonen.

Ohjelma on toteutettu vaiheittain, suunnittelu mukaan lukien, jotta lentoasema on pysynyt täysin toimintakykyisenä koko kehityksen ajan.

─ Laajennussuunnitelma sisältää useita hankkeita, mutta kaksi tärkeintä ovat non-Schengen-alueen terminaalin laajentaminen, joka lisää vaihtomatkustuksen kapasiteettia sekä kapasiteetin ja tilan lisääminen terminaalitoiminnoille ja palveluille Schengen-terminaalialueella.

─ Kun olemme avanneet tämän vuoden lopussa valmistuvan terminaalirakennuksen, järjestelemme siellä vähitellen toimintoja uudestaan, Immonen sanoo.

Terminaalin laajennus on suunniteltu sujuvaa matkustamista ja tehokkuutta tukevaksi.

─ Kun pystymme vähitellen siirtämään terminaalin toimintoja nykyisestä terminaalirakennuksesta, luomme sinne lisää tilaa suomalaisille lisäpalveluille ja -kokemuksille. Visiomme on, että Helsinki-Vantaan lentoasema olisi loistava käyntikortti Suomelle, ja ihmiset saisivat mukaansa iloisia muistoja Suomesta.

Entistä sujuvamman matkustamisen edistäminen

Helsinki-Vantaan lentoasema on jo vuosia rakentanut johdonmukaisesti vahvaa brändiä, joka perustuu asiakasprosesseihin, terveys- ja turvallisuustoimenpiteisiin sekä sujuvuuteen. Työssä on onnistuttu, sillä lentokenttä valittiin juuri vuoden 2020 kokoluokkansa parhaaksi eurooppalaiseksi lentoasemaksi.

─ Tämän palkinnon voittaminen tuntuu suurelta saavutukselta meille kaikille täällä Helsinki-Vantaan lentoasemalla, Lindstedt sanoo.

─ Onnistuimme siinä vaikka remontti on ollut koko ajan käynnissä. Sanoisin, että Helsinki-Vantaan lentoasema voitti tämän palkinnon, koska se on tehokas, puhdas ja ennen kaikkea tarjoaa sujuvan kokemuksen. Kehitysohjelman tavoitteena on ollut ja tulee olemaan entistä sujuvampi matkustajakokemus.

Havainnekuva Helsinki-Vantaan tulevasta terminaalista 2:sta lähtevien tasolta.

Osana ohjelmaa kaupalliset ja maaliikennepalvelut yhdistetään ja sijoitetaan asiakasvirtojen rinnalle, minkä tarkoituksena on luoda matkustajille entistä suoraviivaisempi matkustuskokemus.

─ Helsinki-Vantaa tuntuu keskikokoiselta lentoasemalta, joka tekee matkustamisesta helppoa ja yksinkertaista, ruuhkatonta ja hyvin hoidettua, Immonen sanoo.

─ Strategiamme on aina ollut maksimoida tämä tunne, ja lentoaseman kehitysohjelma on tukenut sitä ja tulee tekemään niin myös tulevaisuudessa.

Lentoaseman matkatavaroiden noutamisen yksinkertaistaminen on hyvä esimerkki siitä, miten Finavia on sujuvoittanut matkustamista matkustajille. Aiemmin terminaalissa 2 on ollut kaksi matkatavaranluovutustilaa, jotka ovat voineet aiheuttaa hämmentäviä tilanteita. Pian nämä kaksi tilaa yhdistetään yhdeksi.

─ Kun nuo tilat yhdistetään, ei matkustajia noutamaan tai tapaamaan tulevien ihmisten tarvitse miettiä, ovatko he oikeassa paikassa, Lindstedt sanoo.

─ On vain yksi paikka, jonne tulla. Aiemmin matkatavaroiden luovutusprosessi on kärsinyt pullonkauloista, mutta pian se virtaa vapaammin suuremman kapasiteetin ansiosta.

Viimeisimmät toteutukset

Viimeisimpänä käyttöön on otettu lentokentän länsisiipi, kun non-Schengen-alueen terminaaliosan laajennus valmistui. Kehitysohjelman on määrä valmistua kokonaisuudessaan vuoteen 2023 mennessä.

Uusi pysäköintihalli valmistui vuonna 2020. Vanha halli purettiin, jotta uudelle tulo- ja lähtöaulalle saatiin tilaa. Yhteensä uuden pysäköintihallin toteuttamiseen meni puolitoista vuotta, mikä on merkittävä saavutus projektitiimille.

─ Uusi pysäköintihalli oli valtava virstanpylväs Helsinki-Vantaan kehitysohjelmassa, Lindstedt sanoo.

─ Se sisältää lähes 2000 pysäköintipaikkaa, ja odottaa jo valmiina matkustuksen kysynnän nousemista.

Multimodaali matkakeskus yhdistää liikennemuodot. Kuvassa taksit.

Kun kehitysohjelman kaikki vaiheet on saatu päätökseen, asiakaskokemus näillä alueilla paranee. Matkustajien saapumista ja poistumista lentoasemalta helpottaa tänä vuonna käyttöön otettava multimodaali matkakeskus, joka liittää yhteen eri matkustusmuodot.

Rautatielle tulee aiempaa lyhyempi yhteys, ja lentokentälle saapuminen ja sieltä lähteminen on suoraviivaisempaa.  

Koronapandemialla on ollut merkittävät vaikutukset matkailualaan.

─ Luotamme siihen, että pandemia laantuu, ja matkustuskysyntä kasvaa taas, Nora Immonen sanoo.

─ Kun matkustamisen kysyntä kasvaa jälleen, Helsinki-Vantaan lentoasema on valmis vastaamaan tähän kysyntään uusilla tiloilla ja paremmalla matkustajakokemuksella, Tuomo Lindstedt lisää.

Artikkeli on koottu International Airport Review -lehdessä julkaistun An easy, smooth and Finnish travel experience at Helsinki Airport -artikkelin pohjalta.

Lue lisää

Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelma

Kehitys