Ohita navigaatio

Finavialaisia: Kunnossapidosta koko lentoaseman päälliköksi

Artikkeli julkaistu
07.11.2022 klo 10:04
Heikki Tanninen
Ihmisiä & Ilmailua
Joensuun lentoaseman päällikön Heikki Tannisen tehtävä on vastata siitä, että lentoasema on toimintakuntoinen joka päivä vuoden ympäri. Pienellä lentoasemalla jokaisen työntekijän työnkuva on monipuolinen. Siksi työ pysyy mielenkiintoisena vuodesta toiseen.

“Olen ollut Joensuun lentoaseman päällikkönä keväästä 2021 lähtien. Finavialla olen työskennellyt yksinomaan Joensuussa. Aloitin vuoden 2009 alussa kunnossapidon ammattihenkilönä. Siitä etenin ensin vuoroesihenkilöksi, sitten työnjohtajaksi. Nyt johdan lentoasemaa.

Koulutukseltani olen elektroniikan ja tietoliikennetekniikan asentaja. Lisäksi olen käynyt työn ohessa Finavian esihenkilövalmennuksen ja työnjohtamiseen suuntaavan tekniikan erikoisammattitutkinnon.

Päällikkönä tehtäväni on vastata siitä, että lentoasema on toimintakuntoinen ja -kelpoinen. Se tarkoittaa, että lentokentällä olosuhteet ovat sellaiset, että lentokone voi turvallisesti saapua ja lähteä ja kaikki toimii sujuvasti.

Teemme työtä pienellä porukalla. Talvisin operatiivisessa vuorossa on kerrallaan kolme henkilöä. Tämän takia heistä jokaisen työnkuva on monipuolinen ja vaihtuu vuodenajan mukaan. Pystymme vaikuttamaan itse paljon työympäristöömme. Se palkitsee erityisen paljon, kun huomaan, että ihmiset viihtyvät työssään meillä ja onnistumme yhdessä.

Oma työni on pitkälti toimistotyötä, ja iso osa siitä on eräänlaista etukäteen elämistä. Teen paljon suunnittelutyötä rakennusprojektien, investointien ja tulevien budjettien parissa. Yhdessä kunnossapidon esihenkilön kanssa katsomme myös kunnossapidon aikataulutusta. Lisäksi työhöni kuuluu myös monipuolinen yhteistyö eri sidosryhmien kanssa.

Joensuun lentoasema on osa seitsemän aseman aluetta. Keski- ja Itä-Suomen alueella toimivien lentoasemien kesken tuemme toisiamme ja autamme tarvittaessa. Lähimpien lentoasemien kanssa pystymme esimerkiksi paikkaamaan toistemme työvuoroja. Vuosien varrella muiden alueen lentoasemien henkilöstö onkin tullut tutuksi.

Työn monipuolisuus pitää yllä mielenkiintoa. Olen tehnyt Joensuun lentoasemalla tähän mennessä kaikkea mahdollista. Hyvä esimerkki tästä on palo- ja pelastustyö, mikä on niin ikään kuulunut työnkuvaani. Entisenä sopimuspalokuntalaisena se oli yksi asia, mikä kiinnosti hakiessani Finaviaan töihin.

En ole ollut työssäni koskaan yksin, vaan aina siirtyessäni uuteen tehtävään esihenkilöt ja päälliköt ovat olleet tukenani. Olen ehtinyt jo tähän mennessä saada Finavialla hyvin monipuolista työkokemusta ja koulutusta. Olen huomannut, että esihenkilötyön lisäksi esimerkiksi projektinhallintataitoni ja suunnitelmallinen työotteeni ovat kehittyneet.”