Vanliga frågor om parkering

Kan jag avboka min bokning?

Du kan avboka en bokning utan kostnad två (2) timmar före bokningens början genom att följa avbokningslänken i bokningsbekräftelsens e-postmeddelande. Om du avbokar din bokning senare debiterar vi hela priset.

Hur bestäms priset på parkeringen?

Parkeringsavgiften i alla områden är 2 €/20 min. tills dagspriset för området är uppfyllt. Du hittar drive-in-priserna här.

När kan jag köra in på parkeringsområdet med en förhandsbokning?

Du kan köra till parkeringsområdet tidigast sextio (60) minuter innan bokningen börjar och senast innan bokningen slutar.

Vad ska jag göra om mitt returflyg är försenat och min bokning har slutat?

Du kan läsa mer om att köpa extra tid här.

Vad ska jag göra om jag tappat bort min parkeringsbiljett eller den inte fungerar när jag återvänder från resan?

Vid problem kontakta parkeringskundtjänsten 020 708 3200 (24h). Du kan också besöka parkeringens servicedisk (24h) i ankomsthallen på terminalen.

Jag anländer i en annan bil än vad jag har angett i min bokning, måste jag rapportera bilbytet separat?

Om du har gjort en reservation för P1 eller P2-området, vänligen kontakta parkeringskundtjänsten per telefon 020 708 3200/24h eller via kontaktformuläret.

Har du gjort en reservation för området P3, P4 eller P5, vänligen kontakta parkeringskundtjänsten via bomtelefonen när du kommer till bom.

Körde jag till rätt parkeringsområde?

Du kan kontrollera att du är på rätt parkeringsområde i din förhandsbokning. Vid behov kan du få hjälp på Finavias servicenummer, +358 20 708 3200 /24h.

Vad är den maximala och minimala bokningstiden?

Du kan boka parkering i upp till 45 dygn. Om din parkering varar flera månader, vänligen informera Finavias parkeringstjänst, 24h, via telefon 0200 14636 eller genom kontaktformuläret. Den kortaste bokningstiden är ett dygn.

När kan jag boka en parkeringsplats tidigast och när senast?

Parkering kan bokas tidigast sex (6) månader och senast två (2) timmar före bokningens början. Om det är mindre än 2 timmar innan parkeringen börjar eller om det inte finns några lediga parkeringsplatser i området som du valt, kan du också parkera i lediga områden utan förhandsbokning.

Vad gör jag om jag inte får en bokningsbekräftelse efter att jag betalat?

Kontakta parkeringskundtjänsten per telefon 020 708 3200/24h eller via kontaktformuläret.

Finns det några höjdbegränsningar på parkeringsområdena?

Höjdbegränsningen på parkeringsområdena P1 Premium och P2 är 2,1 m. P3-områdets höjdbegränsning är 1,9 m och P5-områdets höjdbegränsning är 2,0 m. Parkeringsområdet P4 är ett utomhusområde som inte har någon höjdbegränsning. Det kan finnas enskilda hinder, såsom ventilationskanaler, lägre än 2,1/2,0 m ovanför parkeringsrutorna.

Kan jag också reservera en parkeringsruta för mig själv? Eller en handikapplats?

Du kan parkera ditt fordon i vilken som helst ledig parkeringsruta på parkeringsområdet som du valt. Det är inte möjligt att reservera en specifik parkeringsruta eller handikapplats. Du kan inte heller boka gratis handikapparkering.

Kan jag reservera en laddningsstation för elbilar?

Elbilsplatserna fylls enligt efterfrågan och kan inte reserveras i förväg. Det finns laddningsstationer för elbilar i alla parkeringshus på Helsingfors-Vanda.

Det finns cirka 100 laddningsplatser i P1 Premium, varav en del ligger i parkeringsområdets främre del och en del i den bakre delen. Det finns cirka 150 laddningsplatser för elbilar i P2-området, och parkeringshusets tredje våning är helt reserverad för elbilister. Det finns cirka 30 elbilsplatser i P3-området och cirka 70 i P5-området. Finavia kan inte garantera att en laddningsplats är tillgänglig.

Kan jag parkera med en släpvagn?

Detta är inte tillåtet.

Kan jag lämna parkeringsområdet innan bokningen slutar?

Ja, du kan åka iväg innan bokningen slutar. Observera emellertid att bokningen slutar om fordonet körs ut ur området.

Vanliga frågor om biltvätt

Vilka tvättar finns att köpa?

Tvättjänsten och olika tvättalternativ beskrivs i vår webbtjänst på sidan om tvättjänster. Du hittar också tvättalternativen på bokningssidan i samband med valet av parkeringsområde.

Var lämnar jag mina bilnycklar under resan om jag har köpt en biltvättstjänst i samband med parkeringen?

Nycklarna lämnas i ett kuvert i ett skåp i ankomsthallen.

Jag kunde inte hitta några lediga parkeringsrutor för bilar som ska tvättas, för vem ska jag berätta var min bil är?

Ange fordonets läge vid överlämnandet av nycklarna.

Var/hur kommer min bil att tvättas?

Tvättjänsten tillhandahålls av en extern tjänsteleverantör. Bilen tvättas för hand i en biltvätt i parkeringsområdet P1 Premium.

Var hittar jag parkeringsrutorna för bilar som ska tvättas?

Bokningsbekräftelsen innehåller instruktioner om var du ska parkera din bil på parkeringsområdet om du också har köpt tvätt. Vid behov kan du få hjälp via Finavias servicenummer +358 20 708 3200 /24h.

Vad ska jag göra om min bil har skadats under tvätten?

Klagomål relaterade till biltvätt ska skickas via e-post till adressen [email protected] eller via denna blankett.

Kan jag boka en tvätt för en husvagn/skåpbil?

Tvättjänsten är tillgänglig i parkeringshusen P1, P2, P3 och P5. Parkeringshusens maximala höjder är följande.

  • P1 2,1 m
  • P2 2,1 m
  • P3 1,9 m
  • P5 2,0 m

Tvättjänsten är inte tillgänglig i utomhusområden.

Jag vill avboka min biltvätt. Kommer parkeringsreservationen också att avbokas då?

När tvätten har köpts i samband med förhandsbokningen, är bokningen alltid en helhet. Det är inte möjligt att endast avboka tvätten. I detta fall kan du avboka hela bokningen (parkering+tvätt) och göra en ny parkeringsreservation via avbokningslänken i bokningsbekräftelsen.

Är det också möjligt att parkera en elbil i tvättrutorna?

Det är möjligt att parkera en elbil i tvättrutorna. Observera emellertid att tvättrutorna inte har laddningsmöjligheter.

Behöver jag ta bort antennen eller takräcket före tvätt då jag lämnar bilen i parkeringshuset?

Antennen eller takräcket behöver inte tas bort.