Finavias miljöarbete

Flygtrafiken är kollektivtrafik som våra flygplatser tillhandahåller verksamhetsförutsättningar för.

Finavias mål är att säkerställa en säker och ekonomisk drift av flygplatserna och en smidig flygtrafik som påverkar miljön så lite som möjligt. Vårt ansvarsfulla miljöarbete baserar sig på att lagstiftningen, internationella bestämmelser och olika intressentgruppers motiverade förväntningar beaktas inom ramen för flygsäkerheten.

Finavia ställer de miljöuppgifter som Finavia samlat in till förfogande inte bara för sin egen organisation utan också för intressentgrupper och dem som är intresserade av flygtrafiken via årsberättelsen samt i de flygplatsspecifika årsrapporter som lämnas till myndigheterna.

Miljöpolitik

Vi arbetar för Finlands tillgänglighet och samhällets bästa

Finavia stöder Finlands tillgänglighet genom att på ett miljömässigt hållbart sätt tillhandahålla de flygplatstjänster som behövs för flygtrafiken. Målet är ett säkert och effektivt flygplatsnätverk och en flygtrafik vars miljökonsekvenser är så små som möjligt.

Vi minskar miljökonsekvenserna

Finavia förbättrar sin verksamhet för att dess miljökonsekvenser och klimatutsläpp ska förebyggas eller minskas med hjälp av ny teknik. Bolaget är medvetet om sina konsekvenser för miljön och berättar om resultaten av uppföljningen.

Vi arbetar systematiskt

Finavia handlar i enlighet med miljölagstiftningen och miljötillstånden. Bolaget har ett verksamhetssystem för utvecklande av miljöfrågor. Varje medarbetare ansvarar för att verksamheten sker i enlighet med miljöbestämmelserna och miljömålen. Finavia sörjer för personalens yrkeskompetens i miljöfrågor.

Vi följer den internationella utvecklingen

Finavia följer och utnyttjar internationell miljöforskning i branschen och samarbetar för att tillämpa bästa praxis. Bolaget deltar i lagberedningen om miljökonsekvenserna av flygtrafiken och dess tjänster.

Verksamheter som påverkar miljön

De viktigaste miljökonsekvenserna vid flygplatser orsakas av:

  • halkbekämpning på landningsbanor (utsläpp i vatten och mark)
  • antifrys- och avisningsbehandlingar av flygplan (utsläpp i vatten och mark)
  • luftfartsverksamhet (buller och avgasutsläpp)

Vid halkbekämpning på landningsbanor används i första hand mekaniska metoder: borstning och plogning. Kemiska ämnen behövs för att avlägsna frost och is som bildats på landningsbanans yta samt för förebyggande halkbekämpning. De ämnen som används för närvarande är natrium- och kaliumacetat samt natrium- och kaliumformiat i granulär eller flytande form. Ämnena förbrukar syre när de hamnar i vattendrag, men är så litet som möjligt skadliga för miljön. Finavia ansvarar för halkbekämpningen på landningsbanorna.

Snö och is ska avlägsnas från flygplanens ytor och uppkomsten av ny is ska förhindras för att säkerställa flygplanets manövrerbarhet och prestanda. Den propylenglykol som sprutas på flygplanets yta är inte ett ämne som klassificeras som farligt, men det förbrukar syre när det bryts ned och orsakar luktolägenheter. Marktjänstbolagen sköter antifrysningen och avisningen av flygplan.

Flygbolagens, privata och försvarsmaktens luftfarkoster orsakar buller. Bullret från flygplan hanteras genom planering av användningen av landningsbanor och flygrutter samt genom styrning av markanvändningen i flygplatsernas omgivning. Flygplanens motorteknik har utvecklats kraftigt på grund av de internationella bullerbestämmelserna och de nuvarande flygplanens bullernivå är lägre än för ett decennium sedan.

Vid flygplatser orsakar flera olika aktörer utsläpp i luften genom sin verksamhet: Finavia, flygbolag, marktjänstbolag och andra företag som är verksamma på flygplatsområden. Finavia svarar för sina egna funktioner och utsläpp.

Flygplatsernas verksamhet är noggrant reglerad

Flygtrafiken och flygplatsverksamheten omfattas av ett stort antal internationella bestämmelser, EU-lagstiftning, inhemsk lagstiftning och luftfartsbestämmelser som utfärdats med stöd av dem. Utgångspunkten är att garantera flygsäkerheten.

Enligt miljöskyddslagen behöver flygplatsverksamheten miljötillstånd. För Finavia är tillståndsprocesserna en del av miljöarbetet, uppfyllandet av kraven i lagstiftningen och även samverkan med de områden som de betjänar. Samarbete med försvarsmakten är också viktigt, eftersom tillståndsansvaren fördelas på samverkande flygplatser.

Mycket bakgrundsarbete görs för en tillståndsansökan och syftet är att bedöma verksamheten långt in i framtiden. Verksamheten beskrivs mångsidigt ifråga om vatten- och markskydd, buller, luftutsläpp, avfall och hanteringen av kemikalier.

I tillståndsbesluten meddelas bestämmelser om verksamheten, vars genomförande övervakas av de regionala NTM-centralerna. Bestämmelserna kan till exempel gälla användning av landningsbanor nattetid eller mängden och kvaliteten på miljöövervakningen.

Finlands luftrum är miljöeffektivt

Fintraffic Flygtrafiktjänst Ab (tidigare ANS Finland Oy) ansvarar för planeringen av luftrummet i Finland och för den dagliga flygtrafikledningen. Luftrummet används regelbundet av kommersiell luftfart, flygvapnet och allmänflyget.

Luftrummets struktur, trafikleder för kommersiell trafik och områden som anvisats flygvapnets övningsflygverksamhet har planerats effektivt med beaktande av olika aktörers behov. Verksamheten möjliggör direkta och miljöeffektiva rutter för kommersiell trafikflygning samt lämpliga områden för flygvapnets övningsflygningar.

Flygplatser deltar i energiprogrammet

Enligt internationella studier står koldioxidutsläppen från flygplatser för cirka fem procent av utsläppen från flygtrafikssektorn, eller cirka två procent av utsläppen från mänsklig verksamhet.

Finavias energi- och klimatprogram inleddes redan 2007. Därigenom arbetar Finavia långsiktigt för att förbättra energieffektiviteten och minska utsläppen.

Finavia har minskat utsläppen bland annat genom att optimera uppvärmningen och ventilationen av byggnader, installera jordvärmesystem och förnya belysningshelheterna. Finavias egna utsläpp har minskat under de senaste åren så mycket att Helsingfors-Vanda flygplats och sex turistflygplatser i Lappland har godkänts att delta i flygplatsorganisationen ACI:s program Airport Carbon Accreditation (ACA).

Miljökonsekvenserna följs noggrant upp

Nästan alla flygplatser övervakar kvaliteten på yt- och grundvatten. Regelbundna utredningar om buller från flygplan görs med hjälp av mätningar eller beräkningsmodeller. Finavias egen energianvändning och utsläpp rapporteras årligen. Utsläppen från flygplan på flygplatser beräknas årligen. All uppföljningsinformation används för att upptäcka miljökonsekvenser samt för planering, styrning och uppföljning av korrigerande åtgärder.

Miljöuppföljningen och rapporteringen om flygplatserna samordnas av Finavias miljöenhet

Vi svarar gärna på dina miljöfrågor som gäller flygplatser eller flygtrafiken. Skicka oss miljöresponsblanketten.