Hoppa över navigering

Finavia firar Finlands hundraårsjubileum: Upplevelser och bussar med Finlandstema till Helsingfors-Vanda

Pressmeddelande
Article published
01.02.2017 kl 07:00
Archived
Resa Företag
För många passagerare är Helsingfors-Vanda deras första kontakt med Finland. Sättet som flygplatsen ser ut, känns och låter är därför mycket viktigt. Inspirerade av idén om en dörr till Finland och för att fira Finlands hundraårsjubileum skapar Finavia upplevelsen Arctic World of Santa Claus och bussar med Finlandstema.

Arctic World of Santa Claus – se och upplev Finland på femton minuter

Finlands 100-årsfirande började på Helsingfors-Vanda i januari med öppnandet av den nya upplevelsen Arctic World of Santa Claus, som visar upp Finland och dess folk. Det är en utställning som gör att du på 15 minuter kan se och uppleva lite av Finland.

Finavia har designat och byggt utrymmet tillsammans med Santa Claus Licensing. Även Visit Finland ingår i samarbetet.

– Arctic World of Santa Claus är ett unikt sätt att få veta mer om Finland och finländarna. Här kan passagerna få lära känna vårt land medan de, till exempel, väntar på en anslutning. Det är fantastiskt att kunna få fortsätta vårt långvariga samarbete med Finavia, säger Petri Paarnio, Vd på Santa Claus Licensing.

Trots att Jultomten finns med i namnet handlar upplevelsen inte bara om renar och röda kläder.

– Det här utrymmet kommer att förvandlas med årstiderna och det är en upplevelse för alla sinnen – vi kommer till exempel att visa vad finländarna gör på vintern, vad vi äter på sommaren och hur hösten ser ut och känns här hos oss. Vi kommer även att presentera andra finska teman, såsom vår natur, teknik och konst, berättar Paarnio.

Alternerande utställningar med unga finländska fotografer och heta, finska designvarumärken kommer bland annat att ingå.

– Vi vill ge finländska konstnärer och företagare en framträdande plats på Finlands mest internationella försäljnings- och utställningsplats. Fotoutställningar och typiska finska produkter kommer att tillföra flygplatsen nya och unika objekt, säger Finavias direktör Jukka Isomäki.

Till att börja med kommer Arctic World of Santa Claus att visa upp produkter av Åbo-baserade BEdesign och Lahtis-baserade Muoto2 för visning och försäljning.

Fotoutställning, finska godsaker och bussar med Finlandstema glädjer passagerarna

Finlands hundraårsjubileum kommer att vara framträdande under hela året på Helsingfors-Vanda och Finavias andra flygplatser.

– För många passagerare är flygplatsen deras första kontakt med Finland. Det är därför vi vill visa upp Finland och det finska på våra flygplatser. Det är glädjande att kunna fira Finlands hundra år av självständighet och bjuda in våra passagerare och anställda att delta i firandet, säger Katja Siberg, Vice President of Marketing and Business Development på Finavia.

Under våren visas Finland och finländskheten upp på olika överraskande sätt, vid till exempel Helsingfors-Vandas flygbussar och flygplatsens butikssortiment och restaurangmenyer.

– Butiker och restauranger kommer att ha Piece of Finland-produkter till salu. Detta är traditionella eller annars typiska finska produkter, såsom rågbröd eller saltlakrits, som gör att våra passagerare kan ta med sig en bit av Finland hem, berättar Siberg.

Dessutom kommer passagerare på utresa att kunna delta i upplevelser med Finlandstema nära vår självständighetsdag på Helsingfors-Vanda.

Finlands hundraårsfirande är också ett tema på Finavias andra flygplatser.

– På Uleåborgs flygplats öppnades till exempel nyligen fotoutställningen ”My Finland – Finland 100 years”. Utställningen har sammanställt av studenter från Centrala Österbottens yrkesskola och är en del av det rikstäckande firandet av Finlands hundraårsjubileum. Den transporterades till Uleåborg från Karleby-Jakobstad flygplats och utställningen kommer att turnera runt på andra finska flygplatser under året, säger Siberg.

Hundraårsfirandet presenteras också på nätverkets flygplatser – i bland annat cafémenyer. Finavia lanserar dessutom ett mönster med Finland 100-tema.

Smidig flygtrafik stöder Finlands konkurrenskraft

Finavia genomför ett omfattande utvecklingsprogram för nästan en miljard euro på Helsingfors-Vanda, för att utöka flygplatsen. Utbyggnaden av terminalen och den resulterande kapacitetsökningen gör att Helsingfors-Vanda kommer att kunna betjäna 20 miljoner årliga passagerare 2020.

Smidig flygtrafik är viktigt för det finländska samhället. Det stöder den ekonomiska tillväxten och ger möjligheter till framgångar på internationella marknader.

Flygtrafiken står för cirka 3 procent av Finlands BNP och sysselsätter, direkt eller indirekt, cirka 100 000 personer i Finland. Finavias utvecklingsprogram beräknas tillföra cirka 14 000 manår arbete och cirka 5 000 nya permanenta arbetstillfällen.