Sen jälkeen, kun Finnairin käytöstä poistettu Convair 440 Metropolitan -kone vedettiin Suomen Ilmailumuseon keskeneräiseen kakkoshalliin yli 35 vuotta sitten 23.9.1986, ei Suomen ilmailumuseoihin ole saatu näytteille liikennelentokoneita.
Suomesta puuttuvat etenkin suihkuaikakauden alkuvuosikymmenien lentokoneet. Puuttuminen ei tarkoita sitä, etteikö Suomi-taustaisia vanhoja liikennelentokoneita olisi yritetty saada Suomeen. Super Caravelle - projekti päättyi myyjän päätökseen romuttaa kone vuonna 2008 ja tuoreessa muistissa on vielä ns. Tumppi-ysin Suomeen tuonnin keskeytyminen vuonna 2015 myyjän vetäydyttyä hankkeesta. Ei ole todennäköistä, että vanhaa Suomi-taustaista suihkuliikennekonetta enää löytyisi Suomeen tuotavaksi.
Niinpä on ymmärrettävää, että Ruotsin merimuseon ja kuljetushistoriallisen museon kertoessa halustaan luopua Arlandan lentokentällä vuodesta 1974 kohtaloaan odottaneesta Caravelle III -koneesta SE-DAF, Ilmailumuseoyhdistys ry tarttui tarjoukseen ja perusti projektin koneen siirtämiseksi Suomeen ja asetettavaksi näytteille, onhan kone samaa tyyppiä, jolla Finnair siirtyi suihkuaikakauteen 1960-luvun alussa.
Ilmailumuseoyhdistys ry:n toive oli saada kone näytteille Suomen Ilmailumuseoon, mutta kone ei mahtunut sinne, ei vanhaan eikä uuteen museoon. Tästä huolimatta Ilmailumuseoyhdistys jatkoi hanketta, olihan koneen Suomeen tuomisen vaihtoehtona vain romutus, ja vuonna 1969 perustetun yhdistyksen keskeisiä tavoitteita on ilmailuhistorian säilyttäminen. Niinpä koneelle on etsitty muuta sijoituspaikkaa. Tänään tämä etsintä on tullut päätepisteeseensä.
Lentoasemayhtiö Finavia ja Ilmailumuseoyhdistys ry ovat sopineet, että Ilmailumuseoyhdistys ry:n Sud Aviation SE 210 Caravelle III -kone asetetaan näytteille Turun lentoasemalle. Lentoaseman muutostöiden yhteydessä konetta varten raivataan alue lentoterminaalin lounaispuolelle. Tästä tulee Caravellen pitkäaikainen sijoituspaikka. Kone tullaan maalaamaan väreihin, joissa konetyyppi Suomessa esiintyi.
Sijoituspaikan varmistumisen myötä Ilmailumuseoyhdistys ry:n Caravelle-projekti lähtee kunnolla liikkeelle. Kone tullaan kunnostamaan Turussa, joten konetta ei tulla viemään pääkaupunkiseudulle, mikä lyhentää siirtomatkaa Arlandasta 160 kilometrillä. Kun vielä koronapandemia hellittää Suomessa ja Ruotsissa, päästään vihdoin Arlandaan tarkastamaan ja hyväksymään kone, irrottamaan siitä tarpeelliset osat siirtoa varten ja siirtämään se Suomeen. Siirto toteutunee kesällä 2022.