kuva12_finavia.jpg

Asiantuntijahaastattelu: Lentomatkustamisen tulevaisuus

Uusimpien teknologioiden ansiosta matkustajat liikkuvat lentokentillä entistä sutjakammin ja koneisiin tankataan vaihtoehtoisia polttoaineita.

Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA arvioi lentämällä tehtyjen matkojen määrän lähes kaksinkertaistuvan yli seitsemään miljardiin vuoteen 2030 mennessä. Lentoliikenteen räjähdysmäinen kasvu ja vaatimukset vähentää lentämisen ympäristövaikutuksia muodostavat haastavan yhtälön, johon alan toimijat ovat jo reagoineet.

Kysyimme IATA:n varapääjohtaja Paul Steelelta uusimmista lentoliikenteen hyödyntämistä teknologioista, jotka paitsi lisäävät matkustusmukavuutta myös vähentävät päästöjä.

Millaisia vaatimuksia matkustajamäärien voimakas kasvu asettaa ilmailualalle?

On valtava haaste taata, että meillä on riittävästi kapasiteettia kasvavien matkustaja- ja lentokonemäärien käsittelyyn. Meidän on hyödynnettävä uusia teknologioita jo olemassa olevien tilojen toiminnan tehostamiseen.

Esimerkiksi reaaliaikainen matkatavaroiden seuranta auttavat matkustajaa liikkumaan lentokentän läpi mahdollisimman nopeasti.

IATA:n Fast Travel -ohjelman tavoite on tarjota 80 prosentille lentomatkustajista laaja valikoima koko matkan kattavia itsepalveluvaihtoehtoja vuoteen 2020 mennessä. Esimerkiksi kasvontunnistus lentoasemalle saavuttaessa tai reaaliaikainen matkatavaroiden seuranta auttavat matkustajaa liikkumaan lentokentän läpi mahdollisimman nopeasti.

Infrastruktuuria parantamalla myös lentokoneiden rullausajat lyhenevät, eikä koneiden tarvitse kiertää kenttää ilmassa laskeutumisvuoroa odottaen.

Mitä ilmailuala tekee matkustajamäärien kasvun ympäristövaikutusten minimoimiseksi?

Viimeisen kymmenen vuoden ajan olemme työstäneet intensiivisesti toimenpideohjelmaa ilmailun päästöjen vähentämiseksi. Haluamme parantaa polttoainetehokkuutta 16 prosenttia vuoden 2010 tasoon verrattuna vuoteen 2020 mennessä, ja olemmekin jo onnistuneet eriyttämään päästöjen ja lentoliikenteen kasvun.

Toinen tavoitteemme on hiilineutraali kasvu, joka merkitsee päästöjen kasvun pysäyttämistä vuoden 2020 tasolle.

Toinen tavoitteemme on hiilineutraali kasvu, joka merkitsee päästöjen kasvun pysäyttämistä vuoden 2020 tasolle. Alalla on voimakas halu löytää ympäristöystävällisiä ratkaisuja: 191 valtiota solmi viime vuonna historiallisen sopimuksen, joka velvoittaa lentoyhtiöitä ostamaan päästöoikeuksia vuoden 2020 tason ylittäville päästöille. 

Vaihtoehtoiset polttoaineet kehittyvät voimakkaasti. Jo nyt on mahdollista sekoittaa esimerkiksi metsäteollisuuden jätteistä valmistettua biopolttoainetta kerosiiniin ja hyödyntää auringonvaloa pilkkomaan materiaaleja molekyyleihin ennen kuin niistä valmistetaan polttoainetta. Aurinkoa voidaan siis käyttää suoraan lentokoneiden energianlähteenä. Ladattavilla akuilla toimivat lentokoneet saattavat kuljettaa 150 matkustajan koneita jo vuoteen 2050 mennessä.

Miten uudet teknologiat vaikuttavat lentomatkustamiseen?

Sekä Boeing 787 Dreamliner että Airbus A350 XWB -malleissa on useita uusia ominaisuuksia, kuten suuremmat ikkunat ja sähköiset ikkunansuojukset. Niiden matkustamoissa on myös huomattavasti hiljaisempaa lennon aikana.

Vuoteen 2035–2040 mennessä saatamme nähdä ilmavoimista tuttuja deltasiipisiä koneita myös henkilöliikenteessä. Kolmiota muistuttavissa koneissa istuimet järjestettäisiin aivan uudella tavalla. Deltasiipiset koneet kuluttavat myös vähemmän polttoainetta kuin nykyiset pitkänmalliset koneet.

Automatisoidut, ilman ohjaamohenkilökuntaa lennettävät henkilöliikenteen lennot ovat todennäköisiä vasta kauempana tulevaisuudessa – turvallisuus on meille aina tärkeintä. Kiinassa on kuitenkin jo kehitetty kaksi matkustajaa kantava miehittämätön ilma-alus eli lennokki, ja onkin kiinnostavaa seurata kehitystä tällä osa-alueella.

Miehittämättömissä kuljetuslennoissa on valtavasti kasvupotentiaalia, johon erityisesti Amazon ja FedEx panostavat. On kuitenkin melko varmaa, että konettasi ohjaavat lentokapteeni ja perämies vielä pitkään. 

Mikä inspiroi sinua työskentelemään lentämisen parissa?

Ilmailu on valtavan innostava toimiala: onhan ihmisten haave kautta aikain ollut lentää linnun lailla, ja me voimme tarjota heille tuon elämyksen.

Ilmailuala on globaalin sosiaalisen ja taloudellisen kasvun mahdollistaja. Itse puhun siitä mielelläni positiivisena voimana, joka aivan konkreettisesti saattaa ihmisiä yhteen.

Ilmailun tulevaisuudessa näen suuria teknologisia kehitysaskelia, jotka yhdistyvät ympäristövaikutusten minimoimiseen. Alalla on sekä valtavia haasteita että mahdollisuuksia.

Lue, miten Finavia on lyhentänyt lentokoneiden rullausaikoja CDM-toimintatavoilla

Kasvojentunnistusteknologiaa kokeillaan Helsinki-Vantaalla

Huippuasiantuntija vastaa: Miten ilmailuala torjuu ilmastonmuutosta 

Lue seuraavaksi

Asiantuntijahaastattelu: Lentomatkustamisen tulevaisuus

Uusimpien teknologioiden ansiosta matkustajat liikkuvat lentokentillä entistä sutjakammin ja koneisiin tankataan vaihtoehtoisia polttoaineita.

Tällainen on uusi lentokoneiden koekäyttöpaikka

Finavia pyrkii omalla toiminnallaan edistämään rakenteilla olevan Aviapoliksen alueen viihtyvyyttä. Lentokoneiden moottoreiden testauksesta aiheutuvaa melua voidaan...

Kiitoteiden käytön poikkeukset näkyvät taas WebTrak-palvelussa

Lentokoneiden reitit ja melun näyttävä Finavian WebTrak-palvelu kertoo millä tavoin kesän liikennealueiden kunnostustyöt Helsinki-Vantaalla vaikuttavat lentoreitteihin...

Milloin lento saapuu Helsinki-Vantaalle? Näin lentokenttä pitää laskeutumistiedot ajan tasalla

Luotettavat arviot laskeutumisajasta saadaan vasta lennon ollessa ilmassa.