Helsinki_Airport_2016_4.jpg
Julkaistu
16.3.2017 klo 10:00
Uutiskanava
Uutinen
Aiheet
Ilmailu

Miksi kone pitää saada niin nopeasti ilmaan laskeutumisen jälkeen?

Lentokoneen laskeutuessa joukko ihmisiä alkaa vauhdikkaan työn, jotta kone saataisiin takaisin ilmaan mahdollisimman pian.

Lentokoneesta noustessasi alkaa koneen ympärillä vilistä henkilökuntaa sotilaallisella tarkkuudella. Matkustajat saatetaan turvallisesti saapumisaulaan, matkatavarat kuljetetaan hihnoille ja kone siivotaan. Kaikki tämä tapahtuu vain minuuttien kuluessa laskeutumisesta.

Kun kone ei ole ilmassa, se ei tuo lentoyhtiölle tuloja. Sen vuoksi yhtiöt pyrkivät lentoajan lisäksi optimoimaan aikaa, jonka kone seisoo kentällä. Lufthansan operaatioista vastaava johtaja Sabine Trunk kertoo optimoinnin olevan tehokkaan lentoliikenteen avain:

“Lufthansa pyrkii jatkuvasti parantamaan kentän toimenpiteitä, joiden tarkoitus on kasvattaa asiakastyytyväisyyttä sekä edistää turvallista ja täsmällistä työskentelyä. Tankkaamisen, siivoamisen, tavarankuljetuksen ja matkustajien ohjaamisen lisäksi seuraamme työprosesseja.”

Yhteistyössä lentokenttien kanssa Lufthansa varmistaa, etteivät koneet seiso tyhjänpantteina kentällä pitkiä aikoja. ”Asemapäällikkömme ovat tiiviissä yhteydessä lentokenttien kanssa ja vertailevat eri kenttien aikoja ja pyrkivät löytämään mahdollisuuksia tehostaa koneiden käyttöastetta. Myös Lufthansan tiimit valvovat toimintoja ja pyrkivät kehittämään tavarankäsittelyn toimenpiteitä jatkuvasti”, Trunk lisää.

Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola vahvistaa, että täsmällisyys kaikissa kentän toimenpiteissä on tärkeää niin lentoyhtiöille kuin kentille. Kun sama kone lentää monilla reiteillä yhden päivän aikana, sen on pysyttävä aikataulussa. Monet kenttien paikoista ovat vuorokäytössä, joten yhden myöhästyessä viive kertaantuu.

CDM-toimintatapa säästää rahaa, aikaa ja ympäristöä. 

Lue tästä viisi vinkkiä parhaiden istumapaikkojen valintaan.

Lue seuraavaksi

Vuosisadan lentonäytös lähestyy – vapaaehtoisena näet suurtapahtuman kulissien taakse

Kaivopuiston lentonäytökseen haetaan vapaaehtoisia. Finavia on toinen lentonäytöksen pääyhteistyökumppaneista.

Suomalaisen lentämisen historia: 1920-luku –lentoyhtiö Aero aloittaa

1920-luvulla suomalaisen ilmailun kehitystä siivitti eteenpäin ensimmäisen kotimaisen lentoyhtiön perustaminen.

Asiantuntijahaastattelu: Lentomatkustamisen tulevaisuus

Uusimpien teknologioiden ansiosta matkustajat liikkuvat lentokentillä entistä sutjakammin ja koneisiin tankataan vaihtoehtoisia polttoaineita.

Miten tuuli vaikuttaa lentämiseen?

Millaiset tuulet ovat lentokoneille suotuisia, mitkä taas vaarallisia? Selvitimme faktat.