Helsinki_Airport_2016_4.jpg
Julkaistu
16.3.2017 klo 10:00
Uutiskanava
Uutinen
Aiheet
Ilmailu

Miksi kone pitää saada niin nopeasti ilmaan laskeutumisen jälkeen?

Lentokoneen laskeutuessa joukko ihmisiä alkaa vauhdikkaan työn, jotta kone saataisiin takaisin ilmaan mahdollisimman pian.

Lentokoneesta noustessasi alkaa koneen ympärillä vilistä henkilökuntaa sotilaallisella tarkkuudella. Matkustajat saatetaan turvallisesti saapumisaulaan, matkatavarat kuljetetaan hihnoille ja kone siivotaan. Kaikki tämä tapahtuu vain minuuttien kuluessa laskeutumisesta.

Kun kone ei ole ilmassa, se ei tuo lentoyhtiölle tuloja. Sen vuoksi yhtiöt pyrkivät lentoajan lisäksi optimoimaan aikaa, jonka kone seisoo kentällä. Lufthansan operaatioista vastaava johtaja Sabine Trunk kertoo optimoinnin olevan tehokkaan lentoliikenteen avain:

“Lufthansa pyrkii jatkuvasti parantamaan kentän toimenpiteitä, joiden tarkoitus on kasvattaa asiakastyytyväisyyttä sekä edistää turvallista ja täsmällistä työskentelyä. Tankkaamisen, siivoamisen, tavarankuljetuksen ja matkustajien ohjaamisen lisäksi seuraamme työprosesseja.”

Yhteistyössä lentokenttien kanssa Lufthansa varmistaa, etteivät koneet seiso tyhjänpantteina kentällä pitkiä aikoja. ”Asemapäällikkömme ovat tiiviissä yhteydessä lentokenttien kanssa ja vertailevat eri kenttien aikoja ja pyrkivät löytämään mahdollisuuksia tehostaa koneiden käyttöastetta. Myös Lufthansan tiimit valvovat toimintoja ja pyrkivät kehittämään tavarankäsittelyn toimenpiteitä jatkuvasti”, Trunk lisää.

Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola vahvistaa, että täsmällisyys kaikissa kentän toimenpiteissä on tärkeää niin lentoyhtiöille kuin kentille. Kun sama kone lentää monilla reiteillä yhden päivän aikana, sen on pysyttävä aikataulussa. Monet kenttien paikoista ovat vuorokäytössä, joten yhden myöhästyessä viive kertaantuu.

CDM-toimintatapa säästää rahaa, aikaa ja ympäristöä. 

Lue tästä viisi vinkkiä parhaiden istumapaikkojen valintaan.

Lue seuraavaksi

Suomalaisen lentämisen historia: 1910-luku – Suomi nousee siivilleen

1910-luvun alussa lentämistä pidettiin vielä ”hulttioiden tai tärähtäneiden” harrastuksena. Vuosikymmenen loppuun mennessä itsenäisellä Suomella oli omat ilmavoimat.

Helsinki-Vantaan lentokoneet: Boeing 787 Dreamliner

Vuonna 2005 esitelty Boeing 787 tarjoaa uudistettua matkustamiselämystä, jonka kyydissä erityisesti pitkät lennot taittuvat sujuvasti.

Helsinki-Vantaan kuuluisat vieraat: Rolling Stones, 1970

Rollarit heitti vuonna 1970 Helsingissä maailman ensimmäisen olympiastadionkonsertin. Lentokentällä he eivät kuitenkaan saaneet varsinaisesti lämmintä vastaanottoa.

Helsinki-Vantaan lentokoneet: Viisi faktaa Embraer 190 –koneesta

100-paikkainen Embraer lentää vain alle kolmen tunnin reittejä. Se on tehokas ja tilava kone, joka päivittäin vierailee myös Helsinki-Vantaalla. Lue lisää pienestä mutta...