Ohita navigaatio

CDM - sujuvaa lentomatkaa

Artikkeli julkaistu
01.01.2013 klo 07:32
Arkistointipäiväys
Matkustajat istuvat lentokoneessa.
Vastuullisuus
Astun lentokoneeseen, etsin oman paikkani, kiinnitän turvavyöni ja rentoudun. Hetkinen – jokin tuntuu uudelta ja oudolta. Huomaan, että lentokoneen moottorit eivät ole käynnissä. Mistä on kysymys? 

Ei ole sattumaa, että lentokoneen moottorit ovat sammuksissa meidän matkustajien tullessa koneeseen. Kyse on CDM-toimintatavasta, jonka tavoitteena on tehdä lentomatkoistamme sujuvampia.

CDM kirjainyhdistelmä muodostuu sanoista Collaborative Decision Making – ja juuri siitä on kyse. Lentoaseman eri toimijat lennonjohdosta lentoyhtiöihin ja jäänpoistoyhtiöistä paikoitussuunnitteluun tekevät entistäkin tiiviimpää yhteistyötä lentokoneen laskeutumisen ja lähdön välillä tehdäkseen lentomatkustuksesta tehokkaampaa.

Helsinki Airport on ottanut CDM-toimintatavan käyttöön ensimmäisenä pohjoismaisena lentoasemana ja seitsemäntenä lentoasemana koko Euroopassa heti Münchenin, Frankfurtin, Brysselin, Amsterdamin, Lontoon Heathrown ja Pariisin Charles de Gaullen jälkeen.

Miksi moottorit siis ovat sammutettuina, vaikka istun jo koneessa? Miksei lentokone lähde kiitotielle rullaamaan ja odottamaan lupaa nousta ilmaan? Vastaus on yksinkertainen: koska CDM:n ansiosta tiedonkulku eri toimijoiden välillä on parantunut niin merkittävästi, ettei lentokoneen tarvitse enää käydä tyhjäkäynnillä.

Helsinki-Vantaa on ottanut lentomatkustusta sujuvoittavan CDM-toimintatavan käyttöön ensimmäisenä pohjoismaisena lentoasemana.

Kun kone saa luvan käynnistää moottorit, se voi rullata saman tien kiitotielle ja aloittaa lennon. Koneessa istuessa tulee mieleen, voiko tästä uudesta toimintatavasta aiheutua meille matkustajille myöhästymisiä. Viivästyvätkö lennot? Entä koituuko tästä ylimääräisiä kustannuksia?

Päinvastoin. CDM:n ansiosta lentoliikenteen täsmällisyys paranee ja lähtöviiveet vähenevät. Tämä johtuu liikenteen paremmasta ennustettavuudesta, mikä taas on suoraa seurausta aiempaa tiiviimmästä tiedonvaihdosta ja yhteistyöstä eri osapuolten välillä. Kun tehokkuus tällä tavoin kasvaa, saadaan myös kustannukset pidettyä hallinnassa – niin lentoasemalla toimivien yritysten kuin sitä myöten lentolippujenkin.

Moottorit sammutettuina seisovassa lentokoneessa lähtöä odotellessani mieleeni tulee myös se, että tällä uudella toimintatavalla täytyy olla myönteisiä ympäristövaikutuksia.

Myöhemmin asiaa selvittäessäni saan aavistukselleni vahvistuksen: lyhyempien rullausaikojen ansiosta vähentynyt polttoaineen kulutus alentaa lentokoneiden hiilidioksidipäästöjä, mikä vaikuttaa myönteisesti myös paikalliseen ilmanlaatuun.

CDM-toimintatapaa on kehitetty 1990-luvulta lähtien, joten mistään uudesta keksinnöstä ei ole kyse. Ajan kanssa on kuitenkin haluttu varmistaa, että uusi toimintakulttuuri hyödyttää kaikkia osapuolia. Nyt kun aika on kypsä, CDM:stä suunnitellaan pakollista toimintatapaa eurooppalaisille lentoasemille, joilla on yli 50 000 lento-operaatiota vuodessa. Alkaneen vuoden 2013 loppuun mennessä Euroopassa arvioidaan olevan 25 CDM-lentoasemaa.

Teksti: Tiia Soininen
Photo: Istockphoto