Ohita navigaatio

Inspiroidu Helsinki-Vantaan Facebookissa ja Twitterissä

Artikkeli julkaistu
17.12.2013 klo 10:05
Arkistointipäiväys
Kuvituskuva matkustajista lentokentällä sekä Pariisissa.
Matkustus
Lentoaseman Facebook- ja Twitter-sivuilla tiedotetaan ja tunnelmoidaan. Onpa yhteisön avulla myös leikkikissa Lief löytänyt takaisin kotiinsa eksyttyään kesällä Helsinki Airportille.

Kevät 2010 muistetaan Euroopassa Islannista levinneestä tuhkapilvestä, joka pisti lentoliikenteelle hetkellisesti stopin. Vanha sanonta "ei niin paljon huonoa, ettei jotain hyvääkin" pitää kuitenkin myös tässä kohden paikkansa. Kun koneet pysyivät maassa ja lentojaan odotteleville matkustajille oli kiire tiedottaa, huomattiin Helsinki Airportilla sosiaalisen median voima. Sitä kautta tietoa sai vauhdilla jaettua.

Nyt Helsinki Airport on läsnä Twitterissä, Facebookissa ja YouTubessa. Päätoimittajana näillä Helsinki Airportin sivuilla toimii viestintäasiantuntija Markus Haapamäki, mutta myös lentoaseman asiakaspalvelu on valmiina vastaamaan kysymyksiin.

– Twitterin rytmi on nopea: yleensä matkustaja laittaa viestin saapuessaan lentoasemalle ja toivoo vastausta heti. Kysymykset liittyvät silloin monesti lentoasemaan, siellä toimimiseen ja viihtymiseen. Kun olemme aktiivisia somessa, viestimme toivottavasti sitä, että olemme aktiivisia lentoasemallakin, Haapamäki kertoo.

Facebookin luonne on hitaampi. Siellä yhteyttä otetaan usein jo ennen matkaa ja kysymykset ovat ennakoivampia: minulla on vaihtoaikaa vain 35 minuuttia, ehdinkö? (Kyllä, ehdit.)

Hyvää fiilistä – ja hyötyäkin

Helsinki Airportin some-kanavilla hyvän mielen tuottaminen on tärkeää. Esimerkiksi revontuli- tai Muumi-kuva luo matkustajille mukavaa tunnelmaa ja tuo samalla esiin suomalaisuutta.

Hyvän mielen tuottamisen lisäksi some soveltuu vinkkaamiseen ja neuvomiseen. Helsinki Airportin sivuilla kävijöitä onkin kannustettu kertomaan omat matkavinkkinsä. Yhdessä voi näin tehdä kaikkien matkustamisesta sujuvampaa.

Finavian Facebook- ja Twitter-kanavilla on yli 50 000 seuraajaa.

Päätoimittaja Haapamäelle itselleen tulee hyvä mieli siitä, jos joku kirjoittaa someen hyvästä lentoasemalla saamastaan palvelusta. Eniten kehuja tulee Helsinki Airportin ilmaisesta WiFi-yhteydestä ja siitä, että kentällä on pistorasioita, joissa kannettavan päätelaitteensa voi ilmaiseksi ladata. Sellaisia myönteisiä viestejä on ilo re-tweetata eteenpäin.

Kuluneena kesänä some osoitti voimansa hellyttävällä tavalla: saksalaisen pikkutytön Lief-kissa oli kadonnut Helsinki Airportille. Kissan kuva laitettiin Facebookiin – ja kyllä, kissa löytyi ja on taas oikeassa kodissaan!

Haapamäki muistuttaa, että sosiaalinen media ei ole vain sivu, jonne ylläpitäjä syöttää viestejä ja kuvia, vaan paikalla on koko ajan yhteisö.

Kuluttajatutkimuksia yli sadassa maassa tekevä kansainvälinen tutkimusyritys Nielsen esittääkin vuoden 2012 sosiaalisen median käyttöä selvittävässä raportissaan, että ihmisten tietokoneella käyttämästä online-ajasta viidennes kuluu sosiaalisissa medioissa. Kännyköiden kautta surffattaessa vastaava prosenttiosuus on 30.

Tule mukaan yhteisöön, löydät meidät Twitterissä @HelsinkiAirport ja Facebookissa facebook.com/helsinkiairport.


Teksti: Tiia Soininen
Kuvitus: Birit Sarre