Hyppää pääsisältöön

Lentoasemilla lintujen karkottamisesta huolehditaan tarkasti

Julkaistu
01.09.2014 klo 07:00
Lintutorjunta on pakollista kaikilla lentoasemilla, sillä yhdenkin linnun joutuminen lentokoneen moottorin turbiiniin voi olla kohtalokasta. Esimerkiksi viisi vuotta sitten New Yorkin edustalla Hudson Riveriin pakkolaskeutunut kone oli lennollaan törmännyt kanadanhanhiparveen.

Helsinki-Vantaan lintutorjunta tapahtuu kolmella tasolla. Lentoasemasta pyritään ensisijaisesti tekemään lintujen näkökulmasta mahdollisimman epäviihtyisä.

Kunnossapidon työntekijät huolehtivat siitä, ettei kentältä löydy ruokaa eikä vettä, ja ettei ruoho pääse kasvamaan liian pitkäksi. Jos linnut kuitenkin hakeutuvat kentälle, ne karkotetaan ”paukuilla” eli kovaa melua aiheuttamalla. Lintujen eliminointi on vasta vihoviimeinen keino.

Lentoasemilla ollaan varpaillaan varsinkin lintujen kevät- ja syysmuuton aikoihin. Vaarallisimpia lintuja ovat suurikokoiset kurjet, hanhet ja joutsenet. Tosin pelkän variksenkin joutuminen turbiiniin johtaa koneen takaisin kääntymiseen ja suuriin kustannuksiin.

Lintutorjunnasta säädetään ilmailumääräyksissä. Lentoasemayhtiöt voivat kuitenkin ottaa käyttöön tiukempia sääntöjä, kuten Helsinki-Vantaalla on tehty. Yksi kunnossapidon työntekijä vastaa aina lintutorjunnasta, ja lintujen muuttoaikaan heitä on tehtävässä kaksi. Helsinki-Vantaalla on vältytty varsinaisilta lintuturmilta.

Lintutorjunnasta raportoidaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafiin. Lintutorjunnan kansainväliset säännöt tulevat YK:n alaisesta siviili-ilmailujärjestö ICAOsta. Säännöissä määritellään tavoitteet, mutta torjunnan keinot voidaan valita siellä, missä lintutorjuntaa tehdään.

Juttuun haastateltiin Mikael Lindroosia Finavian kunnossapidosta.

Kuva: SXC

Ihmisiä & Ilmailua