Lentokoneiden tyhjäkäynti on vähentynyt Helsinki-Vantaalla

Kehitys Ihmisiä & Ilmailua
Julkaistu
16.06.2014 - 09:40
Lehdistötiedote
Lentokoneiden tyhjäkäynti sekä rullausajat ovat vähentyneet Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Tehokkaampaan toimintaan on vaikuttanut Finavian vuonna 2012 käyttöönottama CDM–toimintamalli, joka on parantanut lentoaseman täsmällisyyttä ja lisännyt kustannustehokkuutta. Myös vaikutukset ympäristölle ovat olleet myönteisiä.

”Kokemukset reilu vuosi sitten käyttöönotetusta uudesta toimintamallista ovat olleet positiivisia. Olemme iloisia siitä, että Finavian lisäksi muut lentoaseman käyttäjät ovat ottaneet uuden toimintatavan omakseen. Parantuneen yhteistoiminnan myötä lentoliikenne toimii tehokkaammin”, toteaa Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola Finavia Oyj:stä.

Finavia otti CDM-toimintamallin (Collaborative Decision Making) käyttöön Helsinki-Vantaan lentoasemalla 2. lokakuuta 2012 ensimmäisenä lentoasemana Pohjois-Euroopassa. Toimintamalli perustuu lentoaseman eri toimijoiden välisen tiedonkulun parantamiseen ja tehostamiseen. CDM tuottaa tarkkaa ja ajantasaista tietoa lentokoneen lähtemiseen ja saapumiseen liittyen, mikä lisää lentoliikenteen ennustettavuutta.

CDM:n ansiosta koneiden tyhjäkäynti ja rullausajat Helsinki-Vantaalla ovat pienentyneet. Aiemmin kone saattoi odottaa lentoonlähtövuoroaan rullaamalla kentällä, mutta tehostuneen tiedonkulun ansiosta se voi odottaa vuoroaan portilla moottorit sammutettuina. Luvan saatuaan lentokone käynnistää moottorit, rullaa kiitotielle ja aloittaa lennon ilman turhaa tyhjäkäyntiä. Seurauksena polttoaineen kulutus sekä moottoreiden aiheuttamat päästöt ovat vähentyneet Helsinki-Vantaalla.

Vuoden 2013 aikana täsmällisyys lentoasemalla kasvoi neljä prosenttiyksikköä edelliseen vuoteen verrattuna. Myöhästymiset vähentyivät keskiarvollisesti 1.5 minuuttia jokaisen lähdön osalta. Osa muutoksesta selittyy CDM:n käyttöönotolla.

CDM-toimintatavan myötä tietoa lentokoneiden lähtövalmisteluista pystytään jakamaan entistä tarkemmin myös lentoaseman ja lentoliikennevirtoja Euroopassa koordinoivan Eurocontrol NM-elimen kesken. Tämä mahdollistaa Euroopan ilmatilan tehokkaamman hyödyntämisen.

CDM vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa johtavana vaihtokenttänä

Helsinki-Vantaan vahvistaminen maailmanluokan vaihtokenttänä on Finavian strategian ydin. Johtavan aseman säilyttämiseksi on erottauduttava kilpailijoista.

”Helsinki-Vantaa on onnistunut vahvistamaan viime vuosina asemaansa kansainvälisessä vaihtoliikenteessä. Jotta pärjäämme kilpailussa jatkossakin, meidän on tärkeää pitää huoli kentän toimintavarmuudesta ja tehokkuudesta kaikenlaisissa olosuhteissa. Haluamme, että lentokenttä on lentoyhtiöille kilpailukykyinen vaihtopaikka Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä”, Heini Noronen-Juhola sanoo.

Finavian kehitysohjelma takaa sujuvaa matkustamista myös tulevaisuudessa

Finavia käynnisti vuoden alussa 900 miljoonan euron kehitysohjelman, jolla Helsinki-Vantaa valmistautuu vastaanottamaan 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa vuoteen 2020 mennessä. Kehitysohjelma kasvattaa lentoaseman kapasiteettia, kehittää palvelua ja parantaa liikennejärjestelyjä.

Seitsemän vuotta kestävän kehitysohjelman ensimmäinen vaihe valmistui toukokuun lopussa, jolloin turvatarkastuksen ja lähtöselvityksen kapasiteettia lisättiin tuntuvasti.

Sujuvuuden ja tehokkuuden parantamisen lisäksi Helsinki-Vantaalla uudistetaan palvelutarjontaa. Ravintolatarjonta monipuolistuu ja kesällä avataan uusia kansainvälisten huippubrändien myymälöitä. Tavoitteena on vastata nykyistä paremmin kasvavan ja kansainvälistyvän matkustajakunnan kysyntää

Koko kehitysohjelman arvioidaan tarjoavan työtä noin 14 000 henkilötyövuoden verran.