Pysäköintipaikan voi nyt varata netissä

Kehitys Matkustus
Julkaistu
15.05.2014 - 06:14
Finavian on avannut uuden verkkopalvelun, jonka kautta matkustaja voi varata parkkipaikan Helsinki-Vantaan lentoaseman pysäköintialueilta.

Kyseessä on Finavian ensimmäinen verkkomaksamispalvelu, jossa asiakas saa sähköisesti palvelua varauksesta aina maksamiseen asti verkkopankin kautta tai luottokortilla.

– Palvelu liittyy Finavian digitaalisten palveluiden strategiaan ja on luonteva jatko uuden responsiivisen verkkopalvelumme kehittämistä, sanoo lentoasemajohtaja Ville Haapasaari Finaviasta.

Palvelulla halutaan helpottaa matkalle lähtöä. Sen sijaan että matkustaja pohtisi parkkipaikan valintaa vasta lentokentälle saavuttuaan, hän voi nyt halutessaan varmistaa ennakkoon sopivan pysäköintipaikan.

Haapasaari kannustaa esimerkiksi lomamatkustajia hyödyntämään Finavian uutta verkkokauppaa. Verkkosivuilta voi varata parkkipaikan Helsinki-Vantaalta ennen lähtöä myös kiivaimpina lomasesonkeina, jolloin kaikki paikat ovat kysyttyjä. 

Näin online-varaus toimii

Varausjärjestelmässä ovat mukana pysäköintialueet P1, P3 ja P4a ja P4b. Paikan voi varata ennakkoon hyvissä ajoin jopa puoli vuotta etukäteen tai ihan viime tipassa edellisenä päivänä. Varauksen enimmäiskesto on kuukausi ja vähimmäiskesto yksi vuorokausi.

Varauksen tekeminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Kun varaus on tehty ja pysäköinti maksettu, asiakas saa sähköpostiin ja matkapuhelimeen QR-koodin.  Sillä pääsee ajamaan sisään pysäköintialueelle. Matkan jälkeen parkkialueelta ajetaan ulos syöttämällä parkkilippu puomilaitteeseen.

Pysäköinnin online-varausjärjestelmä on responsiivinen. Se toimii paitsi pöytätietokoneilla myös mobiililaitteilla kuten tableteilla ja älypuhelimilla.

Siirry varaamaan parkkipaikka

Online-parkkipalvelu on optimoitu hakukoneystävälliseksi kuten koko Finavian verkkopalvelu, joten palvelu löytyy helposti hakukoneilla ja Finavian nettisivujen sivustohaulla (oikea yläkulma). Varauspalveluun pääset myös Helsinki-Vantaan Lähden lennolle -sivun kautta.

Palveluiden sähköistämistä kehitetään edelleen

– Pysäköintipaikan varaaminen ja maksaminen Finavian nettisivujen kautta on ensimmäinen merkittävä etappi kohti sähköistä liiketoimintaa ja asiakasprosessien vientiä verkkoon, Haapasaari sanoo.

Hän kertoo, että seuraavaksi on tarkoituksena digitalisoida lentoesteiden pystyttämiseen liittyvät lausuntopyynnöt sekä ilmailuharrastajien kausikorttien tilaus- ja maksuprosessit verkkoon.