Finnair rakentaa rahtiterminaalin Helsinki-Vantaalle

Kehitys
Julkaistu
26.03.2015 - 13:56
Uuden 35 000 neliömetrin suuruisen rahtiterminaalin rakennustyöt alkavat maaliskuussa 2015. Investonnin arvo on noin 80 miljoonaa euroa. 

Terminaalin kapasiteetti on suunniteltu Finnairin tulevan Airbus A350 XWB -laivaston tarjoaman kasvavan rahtikapasiteetin mukaan. Se sisältää erityiset rahdin käsittelyalueet lääke- ja life science -teollisuuden tuotteille sekä helposti pilaantuville tuotteille kuten kalalle ja äyriäisille.

Viimeisintä teknologiaa hyödyntävän rahtiterminaalin varastotilat tulevat olemaan pitkälti automatisoituja tehokkaiden, korkealaatuisten ja kustannustehokkaiden rahdin käsittelytoimintojen varmistamiseksi. U

uden terminaalin sijainti on määritelty maakuljetusten optimoimiseksi rahtiterminaalista laajarunkokoneiden lähtöporteille Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Terminaali avataan keväällä 2017 lähellä Finnairin Tekniikan aluetta, Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen vieressä Vantaalla osoitteessa Turbiinitie.

Finnairin rahtitoiminnot jatkavat osoitteessaan Rahtitie 1, kunnes ne siirretään uuteen rahtiterminaaliin keväällä 2017.

Uusi rahtiterminaali on Finnairin toiseksi suurin investointi A350 XWB -laivastoinvestoinnin jälkeen. Päätökset uuden rahtiterminaalin omistusrakenteesta tehdään rahtiterminaalin valmistuttua.

- Rahti ovat olennainen tuottojen lähde Finnairille, sillä keskimäärin yli 17 prosenttia kaukoliikenteen tuotoista tulee rahdista. Yli 80 prosenttia Finnair Cargon kuljettamasta rahdista on ns. transit-rahtia, ja uudet Airbus A350 XWB lentokoneet kasvattavat rahtikapasiteettiamme noin puolella vuoteen 2020. Uusi, moderni rahtiterminaali mahdollistaa kasvavien rahtivirtojen käsittelyn tulevaisuudessa, sanoo Finnairin kaupallinen johtaja Juha Järvinen.

Lähde: Finnairin tiedote 25.3.2015