Helsinki-Vantaasta Euroopan ensimmäinen A350-koneen kotikenttä

Kehitys Ihmisiä & Ilmailua
Julkaistu
06.10.2015 - 06:00
Lehdistötiedote
Helsinki-Vantaasta tulee 7. lokakuuta 2015 ensimmäinen eurooppalainen lentoasema, joka toimii Airbus A350 XWB -koneen kotikenttänä. Uusi konetyyppi vauhdittaa lentoaseman tulevaisuuden kasvua.

- A350:n saapuminen on meille hieno avaus, sillä olemme ensimmäinen eurooppalainen lentoasema, joka toimii kyseisen konetyypin kotikenttänä, Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari Finaviasta kertoo.

"A350:n saapuminen on meille hieno avaus, sillä olemme ensimmäinen eurooppalainen lentoasema, joka toimii kyseisen konetyypin kotikenttänä."

Lentoasema on valmis lähes 300-paikkaisen konetyypin vastaanottamiseen. Kahta vanhinta matkustajasiltaa on hieman uudistettu, mutta muita muutostöitä ei ole jouduttu tekemään.

- Uudet konetyypit eivät juuri aiheuta haasteita tai muutostöitä, sillä pidämme lentoasemasta jatkuvasti huolta ja kehitämme sitä koko ajan. Kaikki on valmista pelastusvalmiutta myöten, joten nyt vain odottelemme innoissamme koneen saapumista, Helsinki-Vantaan apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola Finaviasta sanoo.

Airbus A350 on vieraillut Helsinki-Vantaalla kerran aikaisemmin, kesällä 2014. Nyt konetyyppi pysäköidään ensimmäistä kertaa matkustajasiltaan.

Samalla kyseessä on suurin Airbus-malli, joka pysäköidään siltaan Helsinki-Vantaalla.

- Jokaisen koneen pitää pystyä pysäköimään turvallisuussääntöjen mukaan. Monet pysäköintiin liittyvät asiat ovat hyvin tarkasti määriteltyjä. Kun esimerkiksi uusi konetyyppi kiinnittyy matkustajasiltaan ensimmäistä kertaa, sen telakoinnin opastusjärjestelmä tulee aina kalibroida erikseen. Tämä on äärimmäisen tarkkaa työtä, Noronen-Juhola kertoo.

Airbus A350 XWB laskeutuu Helsinki-Vantaalle arviolta klo 17:45. Kone vastaanotetaan perinteisten seremonioiden mukaisesti niin sanotulla vesitervehdyksellä. Lentoaseman paloautojen vesitykit tekevät korkean kaaren, jonka alitse kone kulkee rullaustiellä.

A350 vauhdittaa Helsinki-Vantaan kasvua

Finavialla on käynnissä Helsinki-Vantaan mittava kehitysohjelma, jonka tarkoituksena on valmistaa lentoasemaa palvelemaan 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa vuonna 2020.

- Aasian ja Euroopan välisen lentoliikenteen ennustetaan tulevina vuosina kasvavan voimakkaasti. Helsinki-Vantaan toimintoja ja palveluita on kehitettävä entistäkin paremmiksi, jotta pysymme mukana jatkuvasti kiristyvässä kilpailussa, Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen kertoo.

Airbus A350 XWB:n operointi Helsinki-Vantaalta vauhdittaa lentoaseman kehitystä kansainvälisenä vaihtolentoasemana.

"Koneen saapuminen on hieno esimerkki siitä, että kehitysohjelmamme etenee oikeaan suuntaan. Vaikka lentoaseman laajennustyö on vasta alkamassa, olemme jo nyt valmiita vastaanottamaan uusia, isoja konetyyppejä."

- Koneen saapuminen on hieno esimerkki siitä, että kehitysohjelmamme etenee oikeaan suuntaan. Vaikka konkreettinen lentoaseman laajennustyö on vasta alkamassa, olemme jo nyt valmiita vastaanottamaan uusia, isoja konetyyppejä, Savolainen jatkaa.

Mitä isommasta konetyypistä on kysymys, sitä enemmän se tuo mukanaan matkustajia.

- Tämä on luonnollisestikin tärkeää Suomen lentoasemaverkostolle, mutta samalla se luo uusia kasvumahdollisuuksia koko Suomen matkailuelinkeinolle, Savolainen lisää.

Vuoden 2016 alussa käynnistyvän Helsinki-Vantaan terminaalilaajennuksen lisäksi mittavia uudistustöitä tehdään muun muassa lentokoneiden pysäköinti- ja rullausalueella.

Laajarunkokoneita, kuten Airbus A350 XWB, varten rakennetaan kahdeksan uutta siltapaikkaa, mikä kaksinkertaistaa paikkojen määrän. Siltapaikkojen ansiosta matkustajien bussikuljetukset lentokoneeseen vähenevät.

 Bongaa A350 ja varaudu ruuhkiin

Airbus A350 XWB:n odotettu ensilaskeutuminen Helsinki-Vantaalle saa konespottaajat liikkeelle. Lentoaseman lähistöllä kannattaa varautua 7. lokakuuta liikenneruuhkiin.

Finavia tiedottaa koneen laskeutumissuunnasta ja parhaista koneen katselupaikoista verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavissaan heti, kun koneen laskeutumiseen käytettävä kiitotie tarkentuu.

Kiitotien valitsemiseen vaikuttavat muun muassa laskeutumishetkellä vallitsevat tuulet ja muut sääolosuhteet.

Finavia pyytää konebongaajia ja muuta yleisöä pysäköimään autonsa liikennesääntöjen mukaisesti, jotta ne eivät tuki muuta liikennettä katselupaikkojen läheisyydessä.

Seuraa koneen saapumista, saapumisaikaa ja laskeutumiseen käytettävää kiitotietä Twitterissä hashtageilla #helsinkiairport, #A350 ja #A350Finnair.