Kiitotiet ovat tarkkaan suunniteltuja ja toteutettuja tienpätkiä

Kehitys
Julkaistu
09.07.2015 - 09:00
Kiitotien päällysasfaltin alla piilee paljon rakenteita ja monenlaista kaapelia ja valaisinta.

Lentokoneen edessä siintää lentoaseman valomeri. Kun lentokoneen pyörä koskettaa maata, se liikkuu hyvin tarkkaan suunnitellun ja toteutetun pinnan päällä.

Kiitoteiltä vaaditaan poikkeuksellista kestävyyttä. Lentokone painaa kymmenen kertaa enemmän kuin täydessä lastissa oleva yhdistelmärekka. Kiitoteihin kohdistuu myös valtava pistokuormitus, kun lentokoneen pyörä kerta toisensa jälkeen osuu kiitotien pinnan.

Helsinki-Vantaan kiitotie 1 peruskorjauksessa

Parhaillaan peruskorjataan lentoaseman alun perin vuonna 1952 käyttöönotettua kiitotie 1:tä. Myös Kittilän ja Vaasan lentoasemien kiitotiet ovat remontissa.

– Uusimme kokonaan kiitotie 1:n kokonaan. Työ alkoi nykyisen perustuksen tarkistamisesta ja vahvistamisesta tarpeen mukaan, kertoo Helsinki-Vantaan apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola Finaviasta.

Yli kolmen kilometrin pituisen kiitotien alla kulkee paljon sähkö- ja telekaapeleita. Kaapelointitöitä kertyy noin 30 kilometrin verran. Valaisimia on remontoitavalla alueella lähes 2 000. Kaikkiaan valaisimia lentoliikennealueella on 14 000.

– Päälle levitetään kerroksittain asfalttipinta, jonka kokonaispaksuus on 40–50 senttiä. Kiitotielle haluamme mahdollisimman hyvää, tiivistä ja kestävää asfalttia, Noronen-Juhola toteaa.

Kiitotie 1:n peruskorjaus maksaa noin 18 miljoonaa euroa. Paikan päällä toimii kaksi asfalttitehdasta ja töitä paiskii kaikkiaan parisataa urakoitsijoiden työntekijää.

Hyvä yhteistyö lentoyhtiöiden kanssa

Kiitotien peruskorjaus käynnistyi toukokuun alussa. Valmista pitäisi olla elokuun alkupäivinä.

– Ensin kunnostamme kiitotie 1:n ja kiitotie 2:n risteysalueet. Kiitotie 3:lle johtavat rullaustiet teemme niin, että käytössä on koko ajan kaksi rullaustietä, Noronen-Juhola sanoo.

Peruskorjauksen aikana lentoaseman pääasiallisena kiitotienä toimii kiitotie 3. Myös kiitotie 2 on käytössä, mutta sen kapasiteetti on tavallista pienempi.

– Suunnittelimme remontin aikaisia lentoaikatauluja lentoyhtiöiden kanssa. Haluankin kiittää lentoyhtiöitä hyvästä yhteistyöstä ja joustavuudesta!

Lisätietoja remontin vaikutuksista lento- ja matkustajaliikenteeseen saat verkkosivuiltamme. Lentokonemelun alueissa on tilapäisiä muutoksia. Lisätietoja saa asukassivulta.

Kolme kiitotietä

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on kolme kiitotietä.

Kiitotie 1 valmistui vuonna 1952, jolloin lentoasema avattiin. Kiitotie 2 valmistui vuonna 1956 ja kiitotie 3 vuonna 2003.

Näin kiitoteitä käytetään Helsinki-Vantaan lentoasemalla