Hyppää pääsisältöön

Lentomatkustajat ennätyksellisen tyytyväisiä Finavian maakuntalentoasemiin

Lehdistötiedote
Julkaistu
24.02.2015 klo 07:15
Finavia Oyj:n vuosittainen matkustajatutkimus kertoo, että tyytyväisyys maakuntien lentoasemiin on kasvanut. Vuonna 2014 matkustajatyytyväisyys ylsi korkeammalle kuin koskaan aikaisemmin.

Tutkimuksessa kysyttiin reilun 4000 matkustajan näkemyksiä maakuntalentoasemien palvelutarjonnasta, palvelusta ja viihtyisyydestä.

Finavia onkin uudistanut ja kehittänyt lentoasemiensa palveluita, mikä näkyy asiakastyytyväisyydessä. Kokonaisuutena tarkasteltuna maakuntalentoasemien vahvuusalueita ovat lentoasemalla liikkumisen selkeys, terminaalin siisteys, lähtöselvitys, turvatarkastuksen sujuvuus ja palveluasenne, jotka arvioidaan erinomaiseksi.

Kehitysalueeksi tutkimuksessa nousivat kahvila-ravintolapalvelut, joita ei etenkään vähäliikenteisillä lentoasemilla ole tarjolla kaikkia matkustajia tyydyttävästi. Lentoasemista kokonaisuutena parhaimmiksi arvioitiin Kajaani, Kuusamo, Oulu, Kittilä ja Jyväskylä.  

- Finavia aloitti vuoden 2014 alussa investointiohjelman, joka tähtää Helsinki-Vantaan kehittämisen ohella keskeisten verkostolentoasemien palvelutason nostamiseen. Vuonna 2015 kehittämisen painopiste on Lapin lentoasemilla, mutta muillakin lentoasemilla tehdään uudistustöitä viihtyisyyden ja toimivuuden parantamiseksi, lupaa johtaja Joni Sundelin.

Investointeja tänä vuonna 25 miljoonalla eurolla

Maakuntien lentoasemilla tehdään tänä vuonna investointeja yhteensä 25 miljoonalla eurolla. Investoinnit sisältävät sekä ylläpitäviä että uudistavia töitä.

Palvelutaso nousee esimerkiksi Ivalossa, jossa laajennetaan terminaalia ja Rovaniemellä, jossa uudistetaan olemassa olevia tiloja. Kiitotieremontteja tehdään tulevana kesänä Vaasassa ja Kittilässä.

Finavia tutkii asiakkaidensa tyytyväisyyttä maakuntien lentoasemiin puolivuosittaisella kyselytutkimuksella. Tutkimuksen toteutti TNS Gallup Oy.

Helsinki-Vantaan asiakastyytyväisyyttä mitataan neljännesvuosittain kansainvälisellä Airport Service Quality–tutkimuksella. Mittavista uudistustöistä huolimatta Helsinki-Vantaan asiakastyytyväisyys on säilynyt edelleen korkealla tasolla.

Matkustus