Ohita navigaatio

Näin lentokoneruuat suunnitellaan

Artikkeli julkaistu
02.12.2015 klo 07:00
Arkistointipäiväys
Matkustus
Aterioiden toimittaminen lentokoneeseen on iso logistinen ponnistus, joka vaatii tarkkaa suunnittelua.

Miksi tomaattimehu maistuu lentokoneessa niin hyvältä?

Lentoateriapalveluita tarjoava LSG Sky Chefs toimittaa päivittäin noin 8 000 ruoka-annosta Helsinki-Vantaalta lähteviin koneisiin. Suurin osa lentoyhtiöistä on sen asiakkaita.

– Lentokoneisiin toimitetaan sekä oman keittiön luomuksia että Saksassa sijaitsevan ruokatehtaamme valmistamia aterioita. Vantaan keittiössämme tehdään bisnes- ja economyluokan aterioita sekä VIP-lentojen ruoka-annoksia, LSG Sky Chefsin viestinnästä vastaava Pauliina Palttala kertoo.

Ruokailu lentokoneissa on muuttunut paljon viime vuosina. Trendinä on matkustajan valinnan vapaus.

Economy-luokassa ja lyhyillä lennoilla tarjoilut ovat monesti kylmiä ja välipalatyyppisiä. Useimmilla lentoyhtiöillä lämpimän aterian voi tilata lisämaksusta. Kaukolennoilla tarjotaan edelleen lämpimiä ruokia.

Fine diningiä lentokoneen matkustamossa

Bisnesluokassa ateriasta on tullut tärkeä erottautumiskeino, ja annoksiin satsataan.

Suunnitteluvaiheessa raaka-aineiden ominaisuuksiin täytyy kiinnittää suurta huomiota. Makuaisti nimittäin heikkenee paineistetussa matkustamossa 10–20 prosenttia, vähän kuin olisi flunssassa.

– Maustaminen vaatii reippaampaa kättä ja tarkkuutta, koska suolaa ei kuitenkaan lisätä yli suositusten. Lentokoneisiin pitääkin valita runsaasti luontaista makua ja viidettä perusmakua umamia sisältäviä ainesosia, LSG Sky Chefin tuotekehityksestä vastaava Juha Stenholm tietää.

– Useimmat kasvikset ja sienet, rasvainen kala sekä suosikkiruoka ylikypsä liha toimivat lentokoneessa erityisen hyvin. Tärkeintä on tietysti makujen sopusointu.

Ruoka-annoksen valmistaminen on vasta puoli voittoa. Sen jälkeen annokset jäähdytetään, pakataan uunivuokiin ja siirretään lentokoneeseen uudelleen lämmitettäväksi. Siinä välissä annoksen täytyy kestää liikuttelua, tärinää, nousua ja laskua.  Tarjoilukärryjen tilatkin ovat pienet.

– Lentokoneruoka on todella logistinen ruoka. Samoista syistä mitään kovin monimutkaisia asetelmia ei kannata rakentaa, eivätkä kastikkeet saa olla liian löysiä, Pauliina täydentää.

Tärkeää on myös se, että annoksen komponentit lämpiävät tasalämpöisiksi suunnilleen yhtä nopeasti.

Huomioon otettava seikka ovat myös annoksen värit. Yläilmoissa värit haalistuvat, ja esimerkiksi vihreästä tulee helposti valjua armeijanharmaata.

Salaisuus on umamissa

Mutta miksi juomakärryjen kestosuosikki on tomaattimehu?

– Salaisuus piilee tomaatin umamissa. Erilaiset tomaattikastikkeet ja -lisukkeet ovat myös yleinen näky ateriatarjottimella, Pauliina kertoo.

Ateriakokonaisuuksia kehitetään yhteistyössä lentoyhtiöiden kanssa matkustajilta saadun palautteen perusteella. Lihapullat ovat kuulemma säilyttäneet suosionsa vuodesta toiseen kaikissa matkustusluokissa.