Ohita navigaatio

Näin suunnitellaan lentojen laskeutumis- ja lähtöajat

Artikkeli julkaistu
30.04.2015 klo 06:00
Arkistointipäiväys
Helsinki-Vantaan lentoaseman slottikoordinaattori Tiina Nokkala.
Ihmisiä & Ilmailua
Ilmailuliikenteeseen kuuluu olennaisena osana slotien, eli lähtövuorojen järjestäminen. Suomessa ja muualla maailmassa tehtävää hoitaa erityinen slot-koordinaattori. Hänen työnsä on matkustajille näkymätöntä, mutta sitäkin tärkeämpää.

Jos lentokoneiden aikatauluja ei koordinoitaisi, syntyisi lentokentille nopeasti massiivinen kaaos. Lentokoneet joutuisivat odottamaan sattumanvaraisesti ilmassa, kunnes niille vapautuisi kentiltä tilaa, eikä kukaan tietäisi koskaan varmuudella, milloin mikäkin lento saapuisi ja lähtisi.

Lähtövuorot pitävät lentokoneet järjestyksessä. Slottien avulla voidaan säädellä tarkoin sitä, että liikenne sujuu mahdollisimman jouhevasti. Näin koneille ei tule ylimääräistä odotusta päästä ilmaan tai palata maahan.

– Kyseessä on maailmanlaajuinen järjestelmä, jota ylläpidetään samojen sääntöjen ja aikataulujen mukaan. Tällä tavoin lentoyhtiöt voivat olla varmoja siitä, että aikataulutus toimii yhtä hyvin niin lähtö- kuin saapumiskentällä, kertoo Helsinki-Vantaan slot-koordinaattori Tiina Nokkala.

– Slottien koordinoimisella tähdätään lentokoneiden mahdollisimman oikea-aikaiseen liikkumiseen. Näin voidaan välttää ylimääräiset ruuhkat ja ylimääräiset kierrokset ilmassa, Nokkala jatkaa.

Yhteistyötä lennonjohdon kanssa

Slot-koordinaattori suunnittelee lentojen lähtövuoroja pitkällä tähtäimellä. Vastuu paikallisista ja reaaliaikaisista aikataulutuksista on kuitenkin aina lennonjohdolla.

– Lennonjohtajat tekevät aina viimeiset ja ajantasaiset päätökset, sillä olosuhteet lentokentillä voivat vaihdella päivittäin. Slot-koordinaattorit ympäri maailman tekevät pohjatyön ja pidemmän tähtäimen suunnittelut, johon lentoliikenne perustuu, Tiina Nokkala sanoo.

Maailmanlaajuinen suunnittelu

Slottityötä tehdään kaikissa maissa saman aikataulun mukaisesti.

– Tietyt asiat pitää tehdä kaikkialla tiettyihin päivämääriin mennessä, jotta maailmanlaajuiset lähtövuorot saadaan sovittua ajoissa. Lisäksi kaikki koordinaattorit ja kaikkien lentoyhtiöiden liikennesuunnittelun asiantuntijat ympäri maailman kokoontuvat yhteen kahdesti vuodessa tekemään vielä loppusilauksen lähtövuoroihin. Kyse on siis aikamoisesta palapelistä, jotta lentoliikenne sujuisi mahdollisimman jouhevasti, Tiina Nokkala toteaa.

Kaikkein kiireisintä aikaa ovat kevättalven ja alkukesän iltapäivät, jolloin slotteja voi olla Helsinki-Vantaalla yli 600 päivässä.