Ohita navigaatio

Turvallisuus ja kansainvälisyys lennonvarmistuksen keskiössä

Artikkeli julkaistu
19.10.2015 klo 11:13
Arkistointipäiväys
Ihmisiä & Ilmailua
Kansainvälisessä lennonvarmistuksessa on käynnissä suuria muutoksia. Turvallisuuden eteen tehdään töitä etenkin kotimaassa.

Single Europen Skyn SESAR-hankkeen ensimmäinen vaihe päättyy 2016. Siinä on määritelty toimenpiteitä, jotka tulevat pakollisiksi kaikissa EU-maissa kaikille lennonvarmistuspalveluja tarjoaville.

- Hankkeessa tutkitaan aloitteita, jotka pienentävät viiveitä, säilyttävät turvallisuuden korkealla tasolla, parantavat tiedonkulkua ja kapasiteettia sekä alentavat kustannuksia, kertoo lennonvarmistusliiketoiminnan johtaja Raine Luojus Finavialta.

Vielä ei tiedetä, millaisia hankkeita ohjelma pitää sisällään, mutta Luojus arvelee joukossa olevan sekä isompia muutoksia että pientä hienosäätöä vaativia asioita.

Free Route Air Space käyttöön marraskuussa

Toinen iso asia kansainvälisessä lennonvarmistuksessa on Free Route Air Spacen käyttöönotto marraskuussa NEFAP-maissa. Se mahdollistaa vapaan reitityksen yläilmatilassa.

Suomen lisäksi ilmatilalohkoon kuluvat Norja, Viro ja Latvia sekä Ruotsi ja Tanska erillisellä sopimuksella. Vähitellen ilmatilalohkoa on tarkoitus laajentaa länteen päin Iso-Britanniaan, Irlantiin ja Islantiin.

- Kyseessä on valtavan iso ilmatilalohko. Liikennemääriltään se vastaa 35 prosenttia koko Euroopan liikenteestä, Luojus sanoo.

Free Route Air Space tulee lyhentämään lentomatkoja ja -aikaa sekä vähentämään polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä.

- Jos saamme aikaan pienenkin muutoksen, esimerkiksi 10-60 sekuntia per lento, sillä on merkittävä vaikutus vuoden mittaan, koska lentoja on valtava määrä, Luojus toteaa.