Ohita navigaatio

Vuoden mobiilihanke -palkinto Finavialle

Artikkeli julkaistu
06.10.2015 klo 10:00
Arkistointipäiväys
Kuva Eero Knuutilasta.
Vastuullisuus
Helsinki-Vantaan lentoaseman sisäpaikannukseen ja mobiilien palvelukanavien hyödyntämiseen perustuva palveluratkaisu on voittanut Management Eventsin palkinnon.

Helsinki-Vantaa on ensimmäisenä lentoasemana maailmassa ottanut käyttöön uutta sisäpaikannukseen perustuvaa teknologiaa. Sen avulla voidaan seurata matkustajavirtoja sekä poistaa pullonkauloja ja esteitä sujuvan matkustuksen tieltä.

Sisäpaikannus mahdollistaa myös aivan uudenlaiset palvelut Helsinki-Vantaan älypuhelinsovelluksessa ja Finavian mobiilikäyttöisillä verkkosivuilla.

– Uuden teknologian käyttöönotto on osa digistrategiaamme. Haluamme kehittää Helsinki-Vantaasta älykkään lentoaseman, joka tarjoaa digitaalisia ratkaisuja mutkattomaan palvelukokemukseen ja vaivattomaan matkustamiseen, sanoo Finavian palvelukehitysyksikön vetäjä Eero Knuutila Helsinki-Vantaalta.

Sisäpaikannuksesta saatuja tietoja hyödynnetään matkustuskokemuksen ja palvelujen kehittämisessä. Järjestelmän avulla esimerkiksi henkilökuntaa pystytään ohjaamaan sinne, missä matkustajat tarvitsevat apua.

Lisäksi matkustajat voivat saada tietoa omaan mobiililaitteeseensa lyhimmästä reitistä portille ja matkan varrella olevasta palvelutarjonnasta. Älypuhelin kertoo, paljonko matkustajalla on aikaa syödä tai tehdä ostoksia, ja milloin pitää lähteä lähtöportille.

Digitalisoinnin ja mobiilihankkeiden ytimen muodostaa asiakasstrategia

Knuutilan mukaan kaikkein tärkeintä on ymmärtää matkustajaa ja hänen tarpeitaan, tuntea matkustajaprosessit sekä se, mistä sähköisistä palveluista kuluttajan kokee saavansa arvoa.

Palkinto myönnettiin Finavialle osaksi sisäpaikannusjärjestelmään perustuvan työn vuoksi. Järjestelmän on kehittänyt suomalainen teknologiayhtiö Walkbase.

Ratkaisu hyödyntää matkustajien kannettavista laitteista saatavia Wi-Fi-signaaleja. Niitä lähettävät päätelaitteet, joissa langaton verkkoyhteys on kytketty päälle. Paikannuksessa ei tallenneta mitään yksittäisen käyttäjän tietoja.

Tunnustusta tuli myös Finavian ponnisteluista ottaa uusien, innovatiivisten palveluiden kehitystyöhön mukaan myös muita tahoja. Tästä esimerkkinä on Slushin yhteydessä marraskuussa järjestettävä Hack Junction, joka toteutetaan yhdessä Finnairin kanssa.

Management Eventsin Vuoden mobiilihanke -palkinnon tavoitteena on antaa tunnustusta hankkeille, jotka ovat merkittävästi vaikuttaneet liiketoiminnan kasvuun ja kehitykseen tai muuten edistäneet mobiliteetin hyödyntämistä.

Tämän vuoden muut ehdokkaat palkintosijoille olivat Nokia ja Vantaan kaupunki. Palkinto luovutetaan kerran vuodessa. Voittajan valitsevat Yritysmobiilitapahtuman osallistujat.

Lähde: Management Events, Tiedote 25.9.2015