Ohita navigaatio

Kiitotien vieressä oleva kivi kertoo lentoaseman historiasta

Artikkeli julkaistu
04.01.2016 klo 07:00
Arkistointipäiväys
Ihmisiä & Ilmailua
Jos katsot tarkkaan kiitoteiden 1 ja 3 väliin, saatat havaita miehenkorkuisen kiven. Se on Hellmanin kivi, kappale Helsinki-Vantaan lentoaseman historiaa.

Kun Malmin lentokenttä alkoi käydä pieneksi, Helsingin uusi lentokenttä päätettiin rakentaa metsäiselle ylängölle parikymmentä kilometriä pääkaupungin keskustasta pohjoiseen.

Lentoaseman suunnittelijaksi valittiin keväällä 1949 Ruotsin kuninkaallisessa ilmailuhallituksessa työskennellyt turkulaissyntyinen rakennusinsinööri Bertel Hellman (1911–2003).

Lähes ensi töikseen Hellman lähti maastoon kartoittamaan lentokenttäalueen topografiaa määrittääkseen pääkiitotielle sopivan suunnan.

Hiihdettyään tovin Hellman pysähtyi korkean kiven luo. Hän nousi sen päälle, sytytti piippunsa ja tarkasteli kevätauringossa kimmeltävää aluetta. Kiveltä Hellman näki, että hänen tekemänsä suksilatu noudatteli ideaalia kiitotien suuntaa lounaasta koilliseen.

– Yhä edelleen Helsinki-Vantaan lentoaseman pääkiitotie – eli kiitotie 1 – sijaitsee Hellmanin määrittämällä paikalla, huomauttaa Finavian apulaisjohtaja Hannu Salomaa.

Hellmanin kivi säilynyt paikoillaan lähes 65 vuotta

Lentokentän työmaalla raivaus- ja rakennustöitä tekivät alle vuoden tuomion saaneet vangit, monet rattijuopumuksesta tuomittuja.

Kun päästiin kiitotien tasoittamiseen ja pinnan tiivistämiseen, iso kivi haittasi työntekoa. Hellman halusi räjäyttää sen, mutta vangit vastustivat ajatusta. He sanoivat luoneensa kiveen vahvan tunnesiteen. 

Vuonna 1951 kivi siirrettiin kiitotien sivuun. Sillä paikalla Helsinki-Vantaan lentoliikennealueen rajalla, nykyisten kiitoteiden 1 ja 3 välissä, tämä Hellmanin kiveksi nimetty kivipaasi yhä edelleen sijaitsee.

– Nykyisten suunnitelmien mukaan Hellmanin kiveä ei tarvitse lähitulevaisuudessa siirtää, Salomaa sanoo.  

Kansainvälinen ura ilmailualalla    

Jo ennen Helsingin lentoaseman valmistumista Hellman siirtyi siviili-ilmailujärjestö ICAO:n tehtäviin. Sittemmin Hellman toimi ICAO:n kansainvälisenä lentokenttäasiantuntijana vuoteen 1979 saakka.

Työnuransa aikana Hellman työskenteli lentokenttien parissa kaikkiaan 45 maassa. Ilmailualalla hän on yksi parhaiten tunnetuista suomalaisista.

Ilmailuhallitus asennutti vuonna 1985 Hellmanin kiveen muistolaatan. Ennen kuolemaansa Bertel Hellman perheineen kävi katsomassa nimikkokiveään.

Lue lisää

Helsinki-Vantaan historia lyhyesti

Nyt rakennetaan Helsinki-Vantaan tulevaisuutta

Bertel Hellman ja Helsingin lentokentän rakentaminen

Kuvat: Ilmailumuseo