Hyppää pääsisältöön

Lennonjohtaja valvoo turvallisuutta

Julkaistu
20.01.2016 klo 07:00
Lentoliikenteen turvallisuudessa ja joustavuudessa on lennonjohtajilla keskeinen rooli. Millaista työtä he tekevät?

Jaakko Kleemola työskentelee aluelennonjohtajana Helsinki-Vantaalla toimivassa Suomen aluelennonjohdossa.

– Valvomme kaikkea lentoliikennettä Suomessa – niin Suomen ilmatilaa käyttäviä ylilentoja kuin lentokenttien välistä liikennettä. Jotta lentoliikenne sujuisi turvallisesti ja joustavasti, täytyy kaikkien lentokoneiden pysyä riittävän etäällä toisistaan.

Yksityiskohdista kokonaisuuksiin ja ennakointiin

– Lennonjohtajan työ vaatii jatkuvaa tarkkuutta. Samanaikaisesti pitää kiinnittää huomiota yksityiskohtiin, hahmottaa kokonaiskuva ja ennakoida tulevia tilanteita, Kleemola toteaa.

Avaruudellista hahmottamiskykyä ja paineensietokykyä testataan perusteellisesti jo lennonjohtajakoulutuksen opiskelijavalinnassa. Sinne Kleemolakin hakeutui, koska halusi kiintoisaan käytännön ammattiin, johon valmistuisi suhteellisen nopeasti. Ratkaisua hän pitää elämänsä parhaana.

– Muutamat ammatissa toimivat ystäväni olivat esikuviani. Tiesin siis, mitä odottaa – mutta odotukset vielä ylittyivät, vuonna 2008 lennonjohtajaksi valmistunut Kleemola sanoo. 

Työparit vaihtavat roolia

Kleemolan ensimmäinen pesti oli Porin lentoasemalla. Sieltä miehen tie vei ensin aluelennonjohtajaksi Tampereelle ja myöhemmin Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Monista muista lennonjohtajista poiketen aluelennonjohtajat toimivat työpareittain. Toinen johtaa lentoja ja kommunikoi niiden miehistöjen kanssa, toinen tarkkailee tilannetta myös oman vastuualueen ulkopuolella ja pitää yhteyttä muihin lennonjohtoyksiköihin. Ruuhka-aikana Suomi jaetaan moniin vastuualueisiin, öisin koko maa on yksi vastuualue.

– Työskentelemme tutkanäytön ääressä korkeintaan tunnin kerrallaan, sitten pidämme vähintään puolen tunnin tauon. Tauon jälkeen roolia yleensä vaihdetaan, Kleemola kertoo.  

Aluelennonjohtajat tekevät jatkuvaa kolmivuorotyötä. Päivisin työvuorot kestävät 7–8 tuntia, yövuoro pituus on 10,5 tuntia. Neljän viikon työvuorolistaa mahtuu tavallisesti kolme yövuoroa.  

Vastuu viehättää, perhe tasapainottaa

Lennonjohtajana toimimisen parhaimpina puolina Kleemola pitää sekä vastuuta että töiden jäämistä työpaikalle.

– Välillä voin itsenäisesti päättää, mikä kone menee ensin ja mihin suuntaan. Suurin haaste on reagoida oikein äkillisiin tilanteisiin. Niihin pitää aina varautua työvuoron alkaessa.  

Työn vastapainoksi Kleemola nauttii liikunnasta ja perhe-elämästä. Perheeseen kuuluu kaksi pientä lasta ja vaimo – lennonjohtaja hänkin.

– Jatkossa haluaisin hakeutua koulutustehtäviin. Myös työskentely ulkomailla saattaa vielä kiinnostaa, Kleemola pohtii.

Haluatko tietoa lennonjohtajan koulutuksesta? Katso tästä.

 

Ihmisiä & Ilmailua