Hyppää pääsisältöön

Lentoaseman laajennus valmistuu virtuaalisesti

Julkaistu
26.01.2016 klo 07:00
Millainen on tulevaisuudessa matkustajan reitti Helsinki-Vantaan lentoasemalla? Miten kuljetaan turvatarkastuksesta porttiodotusalueelle tai lentokoneelta matkatavara-aulaan vuonna 2020? Muun muassa näitä asioita voidaan jo virtuaalisesti tarkastella.

Nykyaikainen rakentaminen perustuu paljolti tietomalleihin. Ennen ensimmäistäkään kaivinkoneen kouraisua tai sirkkelin ujellusta eri alojen suunnittelijat tekevät töitä kolmiulotteisessa maailmassa. Siellä he voivat pystyttää seiniä, rakentaa ilmastointikanavia tai vaikka vetää sähköjohtoja.

Kaikki insinöörien ja arkkitehtien kolmiulotteiset luomukset on mahdollista yhdistää yhdeksi virtuaalimalliksi – kuin seikkailupeleissä konsanaan.  

– Kyse on Unity-ohjelmaan perustuvasta virtuaalimallista. Sitä hyödynnämme nyt Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelmassa, kertoo Finavian palvelukehityspäällikkö Juha Vasko.

Virtuaalisafarit visualisoivat suunnittelutyön

Lentoaseman virtuaalimallia läpikäydään Helsinki-Vantaan lentoaseman eri käyttäjäryhmien kanssa tämän kevään aikana.

– Järjestämme virtuaalisafareiksi nimettyjä workshoppeja, joissa leffateattereista tutut 3D-lasit päässä tarkastelemme esimerkiksi lähtevien ja maahan saapuvien matkustajien mahdollisia matkustajakokemuksia. Virtuaalimalli voi viedä meidät lentoasemalla erilaisia reittejä pitkin, Vasko selittää.

– Virtuaalisafarin aikana pysähdymme miettimään optimaalisia ratkaisuja hyvin todellisen kaltaisen näkymän pohjalta. Ensin pohdimme, ovatko tilat oikean kokoisia ja oikeissa paikoissa, myöhemmin siirrymme yksityiskohtaisempiin seikkoihin.

Matkustajakokemuksen ammattilaisten lisäksi Finavia järjestää virtuaalisafareita muun muassa turvallisuuden, ylläpidon ja operatiivisen toiminnan asiantuntijoilleen sekä lentoasemalla toimiville yhteistyökumppaneilleen.  

Mahdollistaa maailman parhaan lentoasemalaajennuksen  

Virtuaalimallin käytössä Suomi kuuluu edelläkävijöihin, onhan kolmiulotteinen suunnittelu yleistä täkäläisissä insinööri- ja arkkitehtitoimistoissa. Myös Finavia on jo kokeillut virtuaalimallia muun muassa mietittäessä opasteiden sijoittelua Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Vaskon odotukset virtuaalimallin hyödystä Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennuksessa ovat korkealla.

– Uskon, että esimerkiksi lentoasemalla työskentelevät ihmiset entistä vahvemmin sitoutuvat tulevaan ja ymmärtävät tehtävät muutokset. Virtuaalimallin myötä saamme toteutettua maailman toimivimman, mukavimman ja miellyttävimmän lentoasemalaajennuksen.    

Katso videolta, miltä Helsinki-Vantaalla näyttää vuonna 2020

Lue lisää Helsinki-Vantaan kehitysohjelmasta

Kehitys