Luksusmyynnin ”kuudes manner”. Miksi arvobrändit menestyvät lentoasemilla?

Matkustus
Julkaistu
21.11.2016 - 07:00
Lentoasemat ovat vilkkaita kauppapaikkoja huippubrändeille.

Lentokentän läpi kulkevat matkustajavirrat ovat osoittautuneet otolliseksi ostajakunnaksi arvokkaille merkkituotteille. Viime vuosina lentoasemat ovat nousseet tärkeiksi kauppapaikoiksi luksusbrändeille. Bain & Companyn tutkimuksen mukaan luksustuotemyynnin arvo lentoasemilla oli maailmanlaajuisesti 60 miljardia dollaria ja kasvoi 29 prosenttia vuonna 2015.

Keskeinen syy ostaa luksustuote lentokentältä ovat verottomat hinnat. Helsinki-Vantaan duty free -myymälöitä pyörittävän World Duty Free Groupin mukaan vaihtomatkustajat voivat saada kentältä merkkituotteen jopa viidenneksen halvemmalla normaalihintaan nähden.

Financial Timesin mukaan monet huippubrändit pitävätkin globaalien turistivirtojen tuomaa myyntiä - ja erityisesti lentokentällä tehtyjä verottomia ostoksia – markkinoidensa ”kuudentena mantereena”.

Varakkaat pallontallaajat

Vaikka lentomatkailu ei ole enää suinkaan eliitin yksinoikeus, löytyy kansainvälisistä pallontallaajista edelleen runsaasti keskiluokkaista ja varakasta asiakaskuntaa, jotka arvostavat laatubrändejä. Lomalla kukkaronnyörit ovat tavallista löysemmällä: monille kenttäshoppailu on tärkeä osa matkaelämystä.

Luksustuotteista haetaan statusta, tyyliä ja eksklusiivisuutta, mutta ennen kaikkea laatua. Tunnetuimpien brändien arvokkuus pohjaa yli satavuotisiin käsityöläisperinteisiin: esimerkiksi Loewe, Burberry ja Bally ovat perustettu jo 1800-luvun puolella.

Brändituotteiden myyntiä lentoasemilla on kasvattanut eritoten kiinalainen keskiluokka. Kiinalaisturistien verottomat ostokset Euroopassa nousivat 64 prosenttia vuonna 2015, ja kasvua tapahtui ennen kaikkea luksustuotekategoriassa. Kiinalaisille lentoasemahinnat ovat suhteellisen huokeita. Vielä tärkeämpi syy shoppailuun on kuitenkin se, että lentokentällä laatutuotteiden aitouteen voi luottaa.

Arvomerkkien aatelisto tarjolla

Koska kysyntää arvobrändeille riittää, huippumuotimerkkien tarjonta on lisääntynyt lentokentillä. Helsinki-Vantaaltakin löytyy tätä nykyä suuri osa arvomerkkien aatelistosta, kuten Bally, Loewe, Mont Blanc, Salvatore Ferragamo ja Versace Collection.

Ja vaikka arvobrändit vetävät, löytyy lentokenttämyymälöistä tarjontaa kaikissa hintaluokissa. Esimerkiksi Esprit ja Tommy Hilfiger edustavat keskihintaisia muotibrändejä.

Lue tästä, miksi boarding pass kysytään lentoaseman myymälöissä

Katso tästä kaikki Helsinki-Vantaan myymälät