Hyppää pääsisältöön

Miten lentokone tankataan? Selvitimme faktat

Julkaistu
04.11.2016 klo 12:00
Ilma-alukset tankataan Helsinki-Vantaalla muutamassa minuutissa. Jokainen meistä osaa tankata auton huoltoasemalla, mutta kuinka moni tietäisi, mihin lentokoneen tankkausletku tökätään?

Air BP:n operatiivinen päällikkö Thomas Bergman kertoo faktat ilma-alusten tankkaamisesta Helsinki-Vantaalla.

1. Helsinki-Vantaalla lentokoneisiin tankataan Jet A-1 –kerosiinia

Lentokoneet käyttävät bensiinin sijaan polttoaineena kerosiinia, joka muistuttaa ominaisuuksiltaan melko paljon dieseliä.

Kerosiini sopii lentokoneille, koska sen jäätymispiste on sopivan alhainen, sillä on korkea energiasisältö, se on suhteellisen edullista ja sitä on saatavilla kaikkialla maailmassa.

”Helsinki-Vantaalla kaikki kaupalliset koneet tankataan Jet A-1 –kerosiinilla. Helsingissä on myös toinen lentoasema, josta saa lentobensiiniä, mutta se on tarkoitettu vain pienkoneille,” Bergman kertoo.

2. Lentokoneen polttoainetankit sijaitsevat siivissä

Tankkaus tapahtuu, kun saapuvat matkustajat ovat poistuneet koneesta ja ennen kuin lähtevät matkustajat nousevat kyytiin.

Huoltofirman – joita Helsinki-Vantaalla ovat Air BP:n lisäksi Neste ja Shell – pitkä ja matala tankkiauto ajaa lentokoneen pysäköintipaikalle ja pysähtyy siiven alle. Polttoainetankit sijaitsevat miltei aina koneen siivissä.

”Kuski nousee auton nostokorissa koneen polttoainetankin luo, kiinnittää letkun ja pumppaa polttoaineen ylös alukseen,” Bergman kertoo.

3. Tankkausteho jopa 2400 litraa minuutissa

Tankkausnopeudet ovat lentokentällä päätähuimaavia verrattuna henkilöauton tankkaamiseen. Tyypillinen polttoainetankkaus Euroopan lennoille kestää Helsingissä vain vartista pariin kymmeneen minuuttiin ja sen aikana koneeseen pumpataan kymmeniä tuhansia litroja polttoainetta.

”Normaali lentokoneen tankkausnopeus on 1000 litraa minuutissa, mutta laajarunkokoneita voidaan täyttää kahdella letkulla jopa yli 2000 litraa per minuutti,” Bergman sanoo.

4. Koneet tankataan yleensä vain yhden lennon tarpeiksi

Lentokoneen polttoaineen kulutus riippuu sekä konetyypistä, lentokorkeudesta, matkasta että matkustajamäärästä.

”Koneet tankataan yleensä vain yhden lennon tarpeiksi, jotta ne ovat mahdollisimman kevyitä. Pienelle matkalle saatetaan laittaa edes-takaisen lennon verran. Tyypillisimmät tankkaukset meillä ovat 10 000 litran luokkaa. Pidempi lento vaikkapa Helsingistä New Yorkiin on sitten jo 60 000–70 000 litran paikkeilla,” kertoo Bergman.

5. Laatu ja turvallisuus ratkaisevat

Eri lentoyhtiöillä on sopimukset eri tankkausfirmojen kanssa. Helsinki-Vantaalla tankataan päivittäin noin 250 konetta kolmen tankkausyhtiön toimesta.

Bergmanin mukaan tankkaamisessa tärkeintä ovat tuotteen laatu ja tankkaustapahtuman turvallisuus. Tankkaajan on pidettävä huolta, että tuote on puhdasta eikä siinä ole kosteutta.

”Tankkausauto on myös kytkettävä sähköteknisesti samaan potentiaaliin lentokoneen kanssa, jotta suuret virtausnopeudet järjestelmissä eivät aiheuta staattisia sähköpurkauksia putkistoissa,” Bergman kertoo.

Lue tästä, missä voit tankata ja pesettää autosi lentokentällä

Ihmisiä & Ilmailua